A Case for the Existence of God
-
25 jan20:00 - 21:30TR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
Rang 1+ Standaard € 35,00 TR Pas € 30,00 Rotterdampas € 30,00 Rang 1 Standaard € 31,00 TR Pas € 26,00 Rotterdampas € 26,00 t/m 30 jaar € 12,50 Rang 2 Standaard € 27,00 TR Pas € 22,00 Rotterdampas € 22,00 t/m 30 jaar € 12,50 Rang 3 Standaard € 23,00 TR Pas € 18,00 Rotterdampas € 18,00 t/m 30 jaar € 12,50 Rang 4 Standaard € 13,50 TR Pas € 13,50 Rotterdampas € 13,50 t/m 30 jaar € 12,50 -
21 feb20:30 - 22:00Nederlands Theater Festival HeerlenParkstad Limburg Theaters / Theater Heerlen, Heerlen
-
3 jan20:00 - 21:15Try-outTR8 William Boothlaan, RotterdamZaal
-
4 jan20:00 - 21:15Try-out, nagesprek met Samuel D. HunterTR8 William Boothlaan, RotterdamZaal
-
5 jan20:00 - 21:15PremièreTR8 William Boothlaan, RotterdamZaal
-
6 jan20:00 - 21:15TR8 William Boothlaan, RotterdamZaal
-
9 jan20:30Frascati, Amsterdam
-
10 jan20:30Frascati, Amsterdam
-
11 jan20:30Frascati, Amsterdam
-
12 jan20:30Frascati, Amsterdam
-
13 jan20:00Grand Theatre, Groningen
-
17 jan20:30Theater aan het Vrijthof, Maastricht
-
18 jan20:30Chasse Theater, Breda
-
19 jan20:00Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
-
20 jan20:00Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht
-
23 jan20:15Theater aan het Spui, Den Haag
-
24 jan20:15Theater aan het Spui, Den Haag
-
26 jan20:30Verkadefabriek, Den Bosch
-
27 jan20:30Verkadefabriek, Den Bosch
-
30 jan20:30De Schuur, Haarlem
-
31 jan20:30De Schuur, Haarlem
-
1 feb20:30Natlab, Eindhoven
-
2 feb20:30LUX, Nijmegen
-
3 feb20:30Zaantheater, Zaandam
-
6 feb20:30Frascati, Amsterdam
-
7 feb20:30Frascati, Amsterdam
-
8 feb20:30Frascati, Amsterdam
-
9 feb20:30Frascati, Amsterdam
-
10 feb20:30Frascati, Amsterdam
-
14 feb20:30Schouwburg Odeon, ZwolleDommerholtzaal
-
15 feb20:30Schouwburg Amstelveen, Amstelveen
-
16 feb20:30Stadsschouwburg De Harmonie, Leeuwarden
-
17 feb20:30TAQA Theater De Vest, Alkmaar
-
20 feb20:00 - 21:15Extra: Bezoek om 18:45 de film The Life of Fathers + nagesprek met Marwan MagrounTR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
-
21 feb20:00 - 21:15Extra: Bezoek om 19:00 de film The Life of FathersTR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
-
22 feb20:00 - 21:15Dernière, met diner, film en feestje na afloopTR25 Schouwburg, RotterdamGrote zaal
-
12 apr20:00Internationaal Theater Amsterdam, Amsterdam
-
13 apr20:00Internationaal Theater Amsterdam, Amsterdam
-
14 apr15:30Internationaal Theater Amsterdam, Amsterdam
-
11 sep20:30 - 22:00Nederlands Theater FestivalInternationaal Theater Amsterdam, Amsterdam
-
12 sep20:30 - 22:00Nederlands Theater FestivalInternationaal Theater Amsterdam, Amsterdam
-
13 sep20:30 - 22:00het TheaterFestival VlaanderenC O R S O, Berchem - Antwerpen
Theo d'Or nominatie en selectie Nederlands en Vlaams Theater Festival
De Nederlandse Toneeljury heeft Bram Suijker en Emmanuel Ohene Boafo samen genomineerd voor de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol.
Dit jaar is de prijs voor het eerst in een nieuwe, genderinclusieve vorm. Ze ontvangen deze nominatie voor hun acteerprestaties in A Case for the Existence of God, geregisseerd door Erik Whien. De VSCD reikt de prijzen uit op 15 september tijdens het Gala van het Nederlands Theater ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival in Amsterdam.
Ook is A Case for the Existence of God door de jury's van het Nederlands Theater Festival en het TheaterFestival Vlaanderen geselecteerd, daarmee behoort de voorstelling tot ‘de meest indrukwekkende’ voorstellingen van het afgelopen theaterseizoen.
Juryrapport Theo d'Or:
"A Case for the Existence of God is een voorstelling zonder opsmuk, waarin de focus helemaal ligt op acteurs Emmanuel Ohene Boafo (die Kevin speelt) en Bram Suijker (Bryan). Ze zitten bijna de hele voorstelling naast elkaar op een grijswitte bank, midden op het toneel. De scènes, waarin we chronologisch door hun ontmoetingen springen, volgen elkaar rustig op. Er ontstaat een voorzichtige, maar intense vriendschap. Hun verschillen zorgen voor misverstanden, maar ondanks de botsingen wenden de mannen zich nooit meer echt van elkaar af.Bram Suijker speelt een fabrieksarbeider (Bryan) die een stukje grond wil kopen. Hij strijkt neurotisch door zijn haar, beweegt ongemakkelijk, kijkt weg, is rusteloos en wild. Hij blijft geloven dat morgen beter wordt dan vandaag, ondanks de financiële tegenspoed waarin hij zich bevindt.
Zijn hypotheekadviseur Kevin, gespeeld door Emmanuel Ohene Boafo, is een rationele denker, die het gesprek snel op zakelijk vlak brengt als er emoties opkomen, maar die ook bevlogen over muziek kan praten. Wat hen bindt, is de liefde voor hun dochters. Voor het hier en nu. Voor elkaar.
Twee totaal verschillende mensen, maar schrijver Samuel D. Hunter laat hun melodieën in zijn belangwekkende tekst harmonisch klinken. Die contrasterende harmonie komt met een bijzondere intensiteit en inventiviteit tot uitdrukking in het samenspel van Suijker en Ohene Boafo. In hun spel zit zoveel empathie en begrip, dat bijvoorbeeld de neuroses van Bryan en de joviale, aangeleerde houding van Kevin volstrekt vanzelfsprekend en zelfs essentieel zijn.
De verbinding die daardoor ontstaat tussen deze twee mannen belichaamt de omineuze titel van het stuk, zou het goddelijke zich dan tússen de mensen bevinden? De jury beschouwt deze uitzonderlijke acteerprestatie als één onverbrekelijk geheel en draagt Emmanuel Ohene Boafo en Bram Suijker samen voor."
Juryrapport van het Nederlandse Theater Festival:
"Een ontmoeting tussen twee jonge mannen, die met elkaar in gesprek raken over geld, werk, zichzelf, hun dochters en hun mogelijke vriendschap. De setting is sober, alle aandacht gaat uit naar de rijke en genuanceerde taal van Samuel D. Hunter, en het tegelijkertijd onnadrukkelijke en intense spel van de twee acteurs.Kevin (Emmanuel Ohene Boafo) is dienend en directieve, Bryan (Bram Suijker) is onrustiger, en onzeker. En toch vinden deze mannen elkaar, en maken ze elkaar, in hun kwetsbaarheid, steviger. Net als deze voorstelling dat doet met het publiek. A Case for the Existence of God is een intelligente, gevoelige verkenning van de complexiteit en de onwennigheden rond hedendaagse masculiniteit en vaderschap.
Geen regisseur is kernachtiger en effectiever in de benadering van juist dit onderwerp dan Erik Whien. Aan één tl-buis en een parkbank heeft hij, samen met twee rasacteurs, genoeg, om het verstrijken van de tijd en het effect daarvan op ons, mensen, aanschouwelijk en voelbaar te maken: een uiterst intieme en fijnzinnige toneelavond."
Extra
A Case for the Existence of God
An intimate story of hope and friendship
In A Case for the Existence of God Erik Whien presents a heartrending plea for hope, even when everything seems lost. In this new play by American playwright Samuel D. Hunter, we see an unlikely friendship develop between two fathers. Two men who, at first glance, have nothing in common except that life is giving them an incredibly rough time. Their misfortune is the basis for a connection that may have something have something hidden within that is grand or divine.
Two single fathers (played by Emmanuel Ohene Boafo and Bram Suijker), are fighting for custody over their daughters. One is struggling with money problems, the other with complicated adoption procedures. After all the problems in the past, both of them are now also burdened by the continuing fear of failing as a father. In A Case for the Existence of God, the men empathetically and meanderingly search how to keep on hoping and connecting as disappointment almost paralyzes them.
“Must-see heartbreaker of a play” the New York Times wrote about the intimate and existentialist A Case for The Existence of God. After the successes of Grief is the Thing with Feathers and Slaughterhouse Five, director Erik Whien brings the first Dutch adaptation of this acclaimed play to the theater. In an intimate dialogue, actors Emmanuel Ohene Boafo (winner of the Louis d’Or 2021) and Bram Suijker (winner of the Louis d’Or 2022) share the floor.
Bryan in A Case for the Existence of God:
I hope this isn't weird of me to say but - I think we share a specific kind of - sadness. You and me.
Erik Whien:
“A Case for the Existence of God is a quest for hope in everyday life, which is controlled by 'systems' in so many ways. Things like where you grew up, what social class you belong to, your sexual orientation, your work environment, etc. In the play we see two men who are in real danger of getting stuck within these present constructs. In fact, they are each other's opposites - or so they appear to be. Because underneath all their differences, they discover a common ground, from which a deep friendship evolves. A friendship that gives them a sanctuary to face life. By which, in short, they are less lonely. And perhaps it is precisely this joint humanity that is the 'godliness' to which the title refers."
A talk after the show with Samuel D. Hunter on Thursday January 4.
On Thursday January 4, there will be a post-performance talk with the author of the play, Samuel D. Hunter. English spoken.
Samuel D. Hunter (1981) was born and raised in Moscow, Idaho (USA). He studied playwriting at New York University, the University of Iowa and Juilliard. A Bright New Boise (2010), marked his break-through as a dramatist. The play won the prestigious Obie Award for Playwriting. Two years later Hunter wrote his best-known play, The Whale (2011), which won a number of awards and was filmed in 2022 by director Darren Arnofsky. Starring Brendan Fraser, the film won an Academy Award, the SAG Award and the Critic's choice award, and other awards. Hunter additionally wrote the plays The Few, A Great Wilderness, Rest, Pocatello, Lewiston, Clarkston, The Healing, The Harvest, Greater Clements and A Case for the Existence of God.
Hunter's work is characterized first of all by the ever-recurring search into the human capacity for empathy, often in times of great personal crisis. All of his plays are set in small, remote villages in his native Idaho. A realistic setting, that presents him with the opportunity as a writer to explore larger, abstract themes, like hope, doubt, and the connection with humour and compassion.
Samuel D. Hunter lives with his husband, dramaturge John Baker and their daughter Frances Hunter-Baker in Inwood, Manhattan. In 2014 Hunter received a McArthur Fellowship. Currently, he's resident playwright at Signature Theatre in New York.
text Samuel D. Hunter direction Erik Whien actors Emmanuel Ohene Boafo, Bram Suijker translation Vera Morina, Erik Whien dramaturgy Brecht De Backer scenography Marloes en Wikke lighting design Julian Maiwald costume design Rebekka Wörmann music Thijs van Vuure
Ik hoop niet dat het raar is dat ik dit zeg, maar – ik denk dat wij eenzelfde soort – verdriet delen. Jij en ik.”
Bekijk onze thema's
NTF Rotterdam
24 - 26 januari 2025
Team
tekst Samuel D. Hunter regie Erik Whien spel Emmanuel Ohene Boafo, Bram Suijker vertaling Vera Morina, Erik Whien dramaturgie Brecht De Backer scenografie Marloes en Wikke lichtontwerp Julian Maiwald kostuumontwerp Rebekka Wörmann muziek Thijs van Vuure
productieleiding Andrea van Bussel techniek Hein van Leeuwen, Jimmy Niesen, Peter Leeuwenburgh rekwisieten Noa Muller marketing & communicatie Astrid de Haas, Marloes Reuderink fotografie campagnebeeld Annaleen Louwes scènefoto’s Sanne Peper video Marte Bosma, Huub Laurens vormgeving Victoria Scherpenberg, Studio Vandiesen context en educatie Anne Sollie, Joëlle Raus Prudence
met dank aan Priscilla Livingstone, Sara Hakkenberg/kostuumatelier Theater Rotterdam, Fleur Godthelp, Nicky Meurer, Maaike Kuijken, Julia van Berkel, Wim Bechtold, Eylül Fidan Akıncı, Maurice Dujardin