foto: Bowie Verschuuren

Op Hoop van Zegen

Dood Paard
do 14 mrt 20:15 - 21:45
Heijermans’ aanklacht tegen gewetenloze ondernemers
  • 14 mrt
    20:15 - 21:45
    INLEIDING DOOR LAURA BURGERS OM 19:30 IN HET HALTHEATER
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal
    Geweest

Herman Heijermans schreef met Op hoop van zegen (1900) een vlammende aanklacht tegen de misstanden in de zeevisserij. Reders stuurden vissersschepen als drijvende doodskisten het water op, met als doel het verzekeringsgeld op te strijken als de boot verging. De bemanning was bijzaak. 

Het ondernemerschap op zee, waar Nederland vaak trots op is, verliest hier al zijn glans. Het verhaal van de roekeloze ondernemer die vindt dat hij geen andere keus heeft en het armzalige vissersgezin dat wordt uitgebuit grijpt nog steeds aan. Maar niet alleen een hedendaagse visser, ook pakketbezorgers of het bagagepersoneel van Schiphol kunnen zich erin herkennen. 

Over het podium giert de wind. Dood Paard haalt in een uitgebeende versie van Op hoop van zegen de scherpste kanten van dit meesterwerk naar boven. 

Toneelgezelschap Dood Paard
Toneelgezelschap Dood paard maakt voorstellingen op basis van uiteenlopende inspiratiebronnen: klassieke teksten, moderne klassiekers, nieuwe teksten, actuele thema’s. Het werk is eigenzinnig en open, rauw en filosofisch, humoristisch en pijnlijk, controversieel en bejubeld, uitzinnig en ingetogen. 

Dood paard werkt als een collectief. Het artistieke team bestaat uit de toneelspelers Manja Topper en Kuno Bakker en technisch producent Michael Yallop. Voor de voorstellingen in seizoen 2023-2024 wordt het collectief aangevuld met Joachim Robbrecht, Janneke Remmers, Mokhallad Rasem en Magne van den Berg.

Contextprogramma gastspreker Laura Burgers
14 maart, 19:30 in het Haltheater 

Op hoop van zegen van Herman Heijermans werd in de laatste twee maanden van 1900 voltooid. Nadat Heijermans zich had verdiept in de misstanden van de zeevisserij schreef hij een aanklacht tegen reders die vissersschepen als ‘drijvende doodskisten’ het water op stuurden, heel goed wetend dat de kans op schipbreuk groot was. Het risico van deze onderneming lag in alle gevallen bij de gezinnen waarvan de vaders en zonen aanmonsterden. Voor de reder was het altijd een win-win onderneming. Ofwel had hij inkomsten van de vangst, ofwel streek hij het verzekeringsgeld op van een schip dat verging. De vissers kregen een schamel deel van de opbrengst of verloren het leven.

Dood Paard koos deze Nederlandse toneelklassieker vanwege de actualiteit en relevantie van de thema’s van het stuk uit 1900: de sociale situatie van de arbeidersklasse, corruptie en hebzucht door economische belangen, genderstrijd en de uitbuiting van de zee.   

Het contextprogramma wordt verzorgd door dramaturg en programmamaker Florian Hellwig. We nodigen specialisten die ons geïnspireerd hebben bij het maken van de voorstelling en ons op een prikkelende manier meer kunnen vertellen over de thema’s die in de voorstelling naar voren komen. Op die manier is Op hoop van zegen de aanleiding voor gesprekken over economie, misstanden in de scheepvaart, moderne slavernij en armoede. Hellwig gaat voorafgaande aan vier voorstellingen in gesprek met vier verschillende gasten. 

Laura Burgers (Den Haag, 1989).

Laura Burgers is juriste en schrijver. Ze werkt als universitair docent bij het Amsterdam Centre for Transformative Private Law(ACT) van de afdeling privaatrecht van de Universiteit van Amsterdam. Ze deed onderzoek naar rechtszaken over klimaatverandering, rechten van toekomstige generaties en rechten van de natuur. Ze is een van de experts in het VN-programma Harmony with Nature over de rechten van de natuur.

Wij putten inspiratie voor de voorstelling uit De stem van de Noordzee waarvan Laura Burgers een van de auteurs is.

Team

van en met Joachim Robbrecht, Kuno Bakker, Manja Topper en anderen