foto Anne van Aerschot

Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione

Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Rosas, A7LA5
vr 24 jan 20:00
Voor Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione laten Anne Teresa De Keersmaeker en Radouan Mriziga zich inspireren door De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi.
  • 24 jan
    20:00
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal

Het uitgangspunt voor deze nieuwe voorstelling is de prachtige opname van Vivaldi’s stuk door violiste Amandine Beyer en haar ensemble Gli Incogniti.

De vier jaargetijden is een van de bekendste, meest iconische en vaakst gereproduceerde muziekstukken; een echte ‘hit’ uit het klassieke repertoire. Het is ook een prachtige ode aan de natuur. De Keersmaeker en Mriziga, die eerder al samenwerkten aan 3ird5 @ W9rk (2020), delen naast een grote interesse in de observatie van de natuur, geometrie en belichaamde abstractie ook een bezorgdheid om onze veranderende en steeds meer verontrustende relatie met onze natuurlijke omgeving. De vier jaargetijden inspireert de choreografen tot een verdere verkenning van patronen, structuren en elementen uit de natuur en van astronomische configuraties als mogelijke uitgangspunten voor een choreografie. Stilstaan bij de vier jaargetijden maakt ook de urgentie van de klimaatcrisis pijnlijk duidelijk. Kunnen we vandaag nog spreken over vier seizoenen? Vivaldi componeerde De vier jaargetijden exact driehonderd jaar geleden in het Middellandse Zeegebied, waar verschillende continenten elkaar ontmoeten. In die zin nodigt Vivaldi’s compositie ook uit tot reflectie over de geopolitieke dynamiek in de regio en de manier waarop kennis, macht en geschiedenis zich verspreiden.

In Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione worden verschillende lijnen met elkaar vervlochten om tot een unieke choreografische schriftuur te komen. Het stuk grijpt terug naar de kern, de structuur van Vivaldi’s De vier jaargetijden en de vele associaties en emoties die dit muziekstuk oproept, terwijl het gestalte geeft aan een choreografisch contrapunt. De voorstelling onderzoekt ook het contemplatieve aspect van De vier jaargetijden, dat schuilt in de vertrouwdheid van het muziekstuk en de vertrouwdheid van de natuur.

Naast deze versie waarin een muziekopname wordt gebruikt, wordt ook een live versie van Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione gemaakt.

Extra

English

In Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione, Anne Teresa De Keersmaeker and Radouan Mriziga set out to explore Antonio Vivaldi’s The Four Seasons. The starting point for this new choreographic work is the exquisite recording of Vivaldi’s composition by virtuosic violinist and long-time Rosas collaborator Amandine Beyer and her ensemble Gli Incogniti.

The Four Seasons is one of the most well-known, iconic and reproduced pieces of music; a veritable ‘hit’ of the classical repertoire. It is also a striking ode to nature. De Keersmaeker and Mriziga, who previously collaborated on 3ird5 @ W9rk(2020), share a keen interest in the observation of nature, geometry, and embodied abstraction. They also share a concern with our changing and increasingly troubling relationship to our natural environment. Contemplating the four seasons in nature by contemplating the nature of this musical composition not only inspires further explorations of patterns present in the natural world and celestial configurations as possible starting points for choreography, it also vividly brings to the surface the urgency of the impending climate crisis. Do we still have four seasons? In addition, Vivaldi wrote this music three hundred years ago in the Mediterranean, a region at the intersection of different continents. The Four Seasons thus also invites reflection on the circulations of knowledge, power, and histories this region represents.

In Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione, multiple strands come together to create a unique choreographic language. The piece aims to return to the core, the structure of Vivaldi’s famous composition and the many associations and emotions it evokes, while offering a choreographic counterpoint to it. At the same time the dance underscores that there may be something contemplative to be found in The Four Seasons, in its familiarity, and in the familiarity of nature.

Apart from this version using recorded music, a special live version of Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione will also be created.

* The estimated length of the performance is 1 hour and 30 minutes.

Team

choreografie Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga gecreëerd met en gedanst door Boštjan Antončič, Nassim Baddag, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos muziek Antonio Vivaldi, Le quattro stagioni Amandine Beyer, Gli Incogniti Alpha Classics/Outhere Music 2015 muziekanalyse Amandine Beyer gedichten Asmaa Jama, ‘We, the salvage', Antonio Vivaldi, ‘Le quattro stagioni’ scenografie en licht Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga  kostuums Aouatif Boulaich repetitieleiding Eleni Ellada Damianou productie Rosas coproductie Berliner Festspiele, Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles, Concertgebouw Brugge , De Munt/La Monnaie (Brussel), Festival d'Automne à Paris, Festival de Marseille, ImPulsTanz (Wenen), Sadler's Wells (Londen), Théâtre de la Ville - Paris met steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels 

Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures. | Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).