foto Lonneke van der Palen

Brideshead Revisited

De Warme Winkel
za 23 nov en zo 24 nov
“Geestige en kwetsbare dialogen over sensualiteit en (queer)identiteit.” - Het Parool

Na het succesvolle Lady Chatterley’s Lover brengt De Warme Winkel opnieuw een Engelse literatuurklassieker naar het theater. Florian Myjer katapulteert samen met Abke Haring Brideshead Revisited de 21e-eeuw in. 

Kende dit meesterwerk in de vorige eeuw nog een cultstatus onder queers én conservatievelingen, tegenwoordig lijkt deze roman overgeleverd aan de vergetelheid. Terwijl dit misschien wel het meest romantische en Anglofiele boek is dat de literatuur ooit heeft voortgebracht. 

Het stiekem-autobiografische Brideshead Revisited (1945) van Evelyn Waugh vertelt het verhaal van Charles Ryder, die als jonge student aan het Oxford van begin 20e eeuw in de ban raakt van de aristocratische familie Flyte. Een zwoele zomer lang laaft hij zich op het paradijselijke familielandgoed aan hun weelderige leven, waarbij hij verliefd wordt op zowel zoon Sebastian als dochter Julia Flyte. 

Maar met het einde van de zomer en de opkomst van het fascisme dient het volwassen leven zich aan. Hoe graag Charles ook zou willen, de vrijheid van die gouden augustusdagen komt niet meer terug. Wat de opmaat leek voor een radicaal eerlijk en vrijzinnig leven, blijkt het begin van een uitzichtloos en cynisch bestaan. 

Zelf vastzittend in een bitter wereldbeeld, was het schrijven van deze roman voor Evelyn Waugh een poging om het geluk uit zijn jonge jaren terug te vinden. Geïnspireerd door dit zelfonderzoek misbruikt De Warme Winkel Brideshead Revisited als vehikel voor een autopsie van de liefde en een ontvouwing van onze (seksuele) identiteit. Met livemuziek gecomponeerd door Rik Elstgeest en de herinneringen en fantasieën van Florian en Abke als kloppend hart, reanimeren ze eindelijk het epische liefdesverhaal waar Waugh zo naar verlangde.

Pers

NRC ★ ★ ★ ★ ⁠★ 
“Een zinderende tweespraak over liefde.”⁠

Volkskrant ★ ★ ★ ★ ⁠
“Brideshead Revisited ontpopt zich als een genereus en zeer kwetsbaar portret van twee mensen die voortdurend laveren tussen schaamte en hoop.”⁠

The New York Times⁠
“While ‘Brideshead Revisited’ is certainly no Waugh adaptation, Myjer and Haring have taken a literary classic and riffed on it freely, in a warm, vulnerable way. The Holland Festival may have been intended to bring the world to Dutch stages, but it’s good to see some Dutch artists join the party and claim the spotlight, too.”⁠

Theaterkrant⁠
“Op hartverscheurende wijze maakt de theatermaker zo de blijvende, giftige invloed van (geïnternaliseerde) homofobie tastbaar.”⁠

Trouw ★ ★ ★ ★ ⁠
“En dan is de voorstelling opeens afgelopen, alsnog met een bijzonder einde, maar zonder inlossing van de verwachtingen die werden opgeroepen. Het verlangen blijft dus, en bij het naar buiten lopen besef je dat dat perfect bij de voorstelling past.”⁠

Parool⁠
“Geestige en kwetsbare dialogen over sensualiteit en (queer)identiteit.”⁠

Team

concept, tekst en spel Florian Myjer, Abke Haring artistiek advies en eindregie Ward Weemhoff eindregie grote zaaladaptatie Suze Milius scenografie Scott Robin Jun compositie en geluidsontwerp Rik Elstgeest harpiste Liesbeth Vreeburg kostuums Daphne de Winkel campagnebeeld Lonneke van der Palen scenefotografie Sofie Knijff coproductie Holland Festival coproductie grote zaaladaptatie Toneelhuis met dank aan Ammodo