The Making of Berlin

Berlin / Yves Degryse
za 4 jan 20:00
Een portret van een stad, gebouwd rond het uitzonderlijke verhaal van een Berliner
  • 4 jan
    20:00
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal

The making of Berlin is een portret van een stad, opgebouwd rond het uitzonderlijke verhaal van Friedrich Mohr, een Berliner die tijdens WOII als orkestregisseur – de “roadie” van het orkest – bij de Berliner Philharmoniker werkte.

The making of Berlin – met live hoornmuziek – biedt een ongefilterde blik op BERLINs werkproces maar toont vooral ook het relaas van een van de “onmoedigen” die niet rechtstond toen Joodse medemuzikanten en vrienden uit het orkest werden gezet. The making of Berlin is het laatste luik uit de Holoceencyclus, waarin BERLIN de voorbije twintig jaar verschillende stadsportretten maakte.

BERLIN helpt Mohr om een onvervulde droom alsnog te realiseren. Op het einde van WOII beslist de dirigent van de Philharmoniker om Siegfrieds Treurmars uit Wagners Götterdämmerung nog eenmaal op te voeren. De uitvoering zal live worden uitgezonden op de Duitse staatsradio. Repeteren met het hele orkest op één locatie blijkt al snel te gevaarlijk door aanhoudende bombardementen. De dirigent deelt het orkest daarom op in zeven segmenten en laat hen in aparte bunkers repeteren. De haperende (opname)techniek gooit roet in het eten. Het is de ultieme wens van Mohr om het technische hoogstandje vijfenzeventig jaar na datum uit te voeren zoals initieel gepland. De Götterdämmerung zal vanuit zeven bunkers tegelijk gespeeld worden, én integraal te horen zijn op de radio. Een huzarenstukje waarvoor BERLIN de hulp inroept van o.a. Chantal Pattyn en radiozender Klara, het orkest van Opera Ballet Vlaanderen en de Duitse acteur Martin Wuttke (bekend van Tarantino’s Inglourious Basterds).

Theater- en filmmaakster Fien Leysen registreert het creatieproces voor een behind the scenesdocumentaire. Haar beelden belanden uiteindelijk ook in de voorstelling. Gaandeweg ontdekt de toeschouwer samen met BERLIN dat het verhaal van Mohr bol staat van de onjuistheden en hij het onherstelbare lijkt te willen herstellen. Hoe rekbaar is de waarheid in de zoektocht naar een slotakkoord?

Over BERLIN
'Gewapend met camera’s, interviewtechnieken, montagetafels én acteurs, portretteert BERLIN de werkelijkheid zoals een schilder dat vroeger deed: met net iets meer kleur, gevatte invalshoeken en een penseelzetting die een kritische ondertoon verraadt.' - Knack Focus

BERLIN wordt in 2003 opgericht door artistiek leider Yves Degryse, samen met Bart Baele en Caroline Rochlitz. Yves Degryse vormt vanaf oktober 2023 samen met Barbara Raes en Melih Gençboyacı ook de nieuwe artistieke leiding van NTGent. BERLIN schuift mee in als huismaker.

Vanaf het begin positioneert BERLIN zijn werk op het snijpunt van documentaire en theater. Voor elke creatie vertrekt het vanuit de werkelijkheid: een stad, een fait divers of een getuigenis. Het dompelt zich onder in een situatie en ontwart er diverse verhaallijnen. In de uitwerking beperkt BERLIN zich niet tot één discipline. De inhoud bepaalt hoe een verhaal wordt verteld: met beeld, live muziek, technologie, teksttheater, als installatie,... Vanuit deze filosofie belicht het de menselijkheid van de geportretteerden, het functioneren van (micro)samenlevingen, het universele binnen het alledaagse. De voorbije twee decennia werkte BERLIN aan twee projectcycli: Holoceen (het geologische tijdperk), waarbij het uitgangspunt zich telkens bevindt in een stad of dorp ergens ter wereld, en Horror Vacui (de angst voor de leegte) waarbij opmerkelijke, waargebeurde verhalen worden blootgelegd. De vijf projecten binnen Horror Vacui zijn Tagfish (2010), Land’s End (2011), Perhaps All The Dragons… (2014), Remember The Dragons… (2017) en True Copy (2018). Het recente The making of Berlin (2022) is dan weer het sluitstuk van de Holoceencyclus waartoe ook Jerusalem (2004/2013), Iqaluit (2005), Bonanza (2006), Moscow (2009) en Zvizdal (2016) horen. Twee projecten vielen buiten de cycli: de audiovoorstelling/installatie Wie oud wordt… (2019) en het filmconcert Ramble Song (2021).

In 2015 mocht BERLIN voor haar oeuvre de Ultima voor Podiumkunsten in ontvangst nemen. Bonanza, Land’s End, True Copy en The making of Berlin schopten het allevier tot de selectie van Het TheaterFestival in België. Zvizdal werd geselecteerd voor Het Nederlands Theater Festival.

De komende jaren bouwt BERLIN verder op het huidige elan en schept het ook ruimte voor vernieuwing. Naast de projecten van Yves Degryse - die de cycli vanaf nu overboord gooit – gaan ook twee jonge associate artists, Fien Leysen en Emma Lesuis, die elk een voorstelling binnen BERLIN maken. In februari 2024 gaat Fien Leysen in première met ALABAMA, in 2026 is het de beurt aan Emma Lesuis. BERLIN startte in 2023 ook met een vijf jaar lopend project, YouTurn, waarbij het zijn archieven openstelt voor filmstudenten en collegakunstenaars die er nieuw werk mee maken. In 2024 viert BERLIN zijn twintigjarig bestaan. De fundamenten voor het gezelschap werden gelegd in 2003 maar het was op 26 oktober 2004 dat Jerusalem, BERLINs eerste productie, het licht zag in Vooruit (Gent).

Biografie Yves Degryse



Yves Degryse (°1977) is artistiek leider van BERLIN, het gezelschap dat hij in 2003 samen met Bart Baele en Caroline Rochlitz opricht. Hij vormt daarnaast, samen met Barbara Raes en Melih Gençboyacı, vanaf oktober 2023 de artistieke leiding van NTGent. Sinds 2022 zet hij solo de artistieke lijn uit bij BERLIN, met The  making of Berlin als eerste wapenfeit. Tegelijk creëerde hij binnen het gezelschap ruimte voor het ondersteunen van jonge makers, twee associate artists die elk binnen BERLIN een project realiseren. Degryse maakte van 2000 tot 2009 ook deel uit van het theatercollectief SKaGeN. Hij volgde een acteursopleiding bij Dora van der Groen en speelde bij verschillende gezelschappen (De Queeste, De Onderneming, De Maan, Comp. Marius). Naast zijn werk in het theater is hij ook regelmatig te zien op televisie en in films (Chantal, Callboys, De Helaasheid der Dingen, Broken Circle Breakdown, etc). (foto: Koen Broos)

Team

regie Yves Degryse met (3 personen op scène) afwisselend Yves Degryse, Geert De Vleesschauwer, Bregt Janssens, Marjolein Demey, Sam Loncke en Koen Goossens spel & live techniek en 1 hoornspeler/-speelster Rozanne Descheemaeker, Diechje Minne, Matea Majic of Jonathan van der Beek met in de film Friedrich Mohr, Martin Wuttke, Stefan Lennert, Werner Buchholz, Alisa Tomina, Krijn Thijs, Chantal Pattyn, Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen olv Alejo Pérez, Yves Degryse, Caroline Große, Michael Becker, Claire Hoofwijk, Alejandro Urrutia, Marek Burák, Marvyn Pettina, Farnaz Emamverdi, team BERLIN: Jane Seynaeve, Eveline Martens, Jessica Ridderhof, Geert De Vleesschauwer, Sam Loncke, Manu Siebens, Kurt Lannoye, team Opera Ballet Vlaanderen: Jan Vandenhouwe, Lise Thomas, Eva Knapen, Christophe De Tremerie video en montage Geert De Vleesschauwer, Fien Leysen, Yves Degryse stage montage Maria Feenstra droneshots Yorick Leusink, Solon Lutz behind the scenes beelden Fien Leysen scenografie Manu Siebens decorbouw Manu Siebens, Ina Peeters, Rex Tee decorontwerp en -bouw film Jessica Ridderhof, Klaartje Vermeulen, Ruth Lodder, Ina Peeters muziekcompositie en mixing Peter Van Laerhoven live uitvoering muziek (hoorn) Rozanne Descheemaeker of Matea Majic/Diechje Minne/Jonathan van der Beek film uitvoering muziek Peter Van Laerhoven, Tim Coenen, Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen olv Alejo Pérez mixing orkest Maarten Buyl geluidsontwerp en -techniek Arnold Bastiaanse geluidsopnames Bas De Caluwé, Maarten Moesen, Bart Vandebril vertaling en ondertiteling Dorien Beckers, Maria Feenstra, Annika Serong, Nadine Malfait technische coördinatie berlin Marjolein Demey technische coördinatie voorstelling Manu Siebens, Geert De Vleesschauwer techniek Bregt Janssens, Jurgen Fonteijn, Hans De Prins productieleiding Jessica Ridderhof productieondersteuning duitsland Daniela Schwabe, Gordon Schirmer research wagner Clem Robyns, Piet De Volder stage research Annika Serong fotografie Koen Broos, Gordon Schirmer teasers en trailer Fien Leysen, Jan Bosteels/Beeldstorm zakelijke leiding Tine Verhaert, Kurt Lannoye [tem 2021] dagelijkse coördinatie en productie Jane Seynaeve (tem 2023) office management Maya Van der Brempt spreiding Eveline Martens communicatie Sam Loncke productie BERLIN coproductie DE SINGEL [Antwerpen, BE], le CENTQUATRE-PARIS [FR], Opera Ballet Vlaanderen [BE], VIERNULVIER [Gent, BE], C-TAKT [Limburg, BE], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL], Berliner Festspiele [DE] met de steun van de Vlaamse Overheid, Sabam for Culture, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter met dank aan Linnen Berlin, Xaveriuscollege [Antwerpen], Zaal Billy [Merksem], corso [Berchem], Klara, Het nieuwstedelijk, De Munt - La Monnaie, Cornelius Puschke, Lisa Homburger, Oderberger Hotel, Jill Barnes, Aino El Sohl, Natasha Padabed, Max-Philip Aschenbrenner, Carena Schlewitt, Myriam De Clopper, Barbara Raes, Dirk Rochtus, Anneleen Hermans, Mark Reybrouck, Karen Vermeiren, Guido Spruyt, Hannes D'Hoine, Niels Kloet, Roel Gelderland, Mark Dedecker, Eric Mostert/VMOO, Cees Vossen