Love Scenes

Tabea Martin
vr 28 mrt en za 29 mrt

Is liefde een daad van vrije wil? Dan hoeven we niet lief te hebben. Maar wat gebeurt er als ik probeer lief te hebben of te spreken als een geliefde? Welke gevoelens blijven over wanneer de ander stil blijft? Bescherm ik iemand tegen mijn onrust, verlangen en kwetsbaarheid? Beslissen we om lief te hebben?

Click here for English

Love scenes probeert dichter bij de liefde te komen en te begrijpen waarom het juist nu belangrijk is om lief te hebben. De voorstelling stelt liefdesscènes en hun effecten op ons in vraag: mooi en aangenaam, gevaarlijk en ziekmakend, of zelfs bedreigend.

Vier dansers volgen hun twijfels door steeds terugkerende liefdesscènes en creëren ruimtes voor het imaginaire. Love scenes geeft ons ruimte voor verliefdheid en schetst tegelijkertijd een bedachtzaam portret van een individualistische samenleving die wanhopig op zoek is naar verbinding in de schaarse tijden van liefde. Roland Barthes, met zijn Fragmenten van een taal van de liefde, staat haar bij als een old-school ontcijferaar van mythen en verdediger van de romantiek. Wat kunnen ze ons nog vertellen, nu we al lang spreken over toxische relaties, friends with benefits of polyamorie? Bijvoorbeeld: "Als je verliefd bent, wacht je."

English

Is love an act of the will? Then we don't have to love. What happens when I try to love or speak as a lover? What feeling remains when the other person remains silent?  Do I protect someone from my restlessness, longing and vulnerability?  Do we decide to love? Love scenes tries to get closer to love and to understand why it is important to love right now.  To this end, the play questions scenes of love and what can happen to us: Beautiful and pleasant, dangerous and sick, or threatening.  Four dancers follow their doubts through constantly recurring love scenes and create spaces for the imaginary. Love scenes leaves us room for infatuation and at the same time creates a thoughtful portrait of an individualistic society in a desperate search for connection in the barren times of love. Roland Barthes, with his Fragments of a Language of Love, stands by her side as an old-school decipherer of myths and defender of romanticism. What can they still tell us when we have long been discussing toxic relationships, FwB or polyamory? For example: “When you're in love, you wait”. 

Team

choreography/concept Tabea Martin dance domenico Doronzo, Lisa Hellmich, Neil Höhener, Marta Llopis
dramaturgy Moos van den Broek
music Donath Weyeneth lighting design/technical direction Patrik Rimann costumes Yasmin Attar stage Myriam Müller, Kevin Peterhans choreography assistance Dominique Cardito research Vlatko Kultzen outside eye Sebastian Nübling mediation Dominique Cardito, Recha la Dous, Corinne O’Toole production Ramun Bernetta - Bernetta Theaterproduktionen co-production Kaserne Basel partner Kurtheater Baden, Théâtre du Jura Delémont supported by Dance + Theatre Committee BS/BL, Pro Helvetia - Swiss Arts Council, Ernst Göhner Foundation, Stanley Thomas Johnson Foundation thanks to
Sven Berger, Pol Bierhoff, Jurriaan Cooiman, Jean-Marc Desbonnets, Zora Martin Mooij, Elisabeth und Daniel Martin, Salome Schneebeli, Child Protection Switzerland, Schauspielhaus Zürich, Theater Basel, Primarschule Gellert - Klasse 6e, Primarschule Neubad – Klasse 6b, Primarschule Erlenmatt – Begabungs- und Begabtenförderung und Klasse 5a, Primarschule Brunnmatt – Klasse 6a photo Rio Basel, Guillaume Musset video Heta Multanen