Elektra

NTGent / Het Nationale Toneel
do 15 jan 20:15 - 22:05
  • 15 jan
    20:15 - 22:05
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal
    Geweest
Wie maakt een einde aan het bloedvergieten?

Agamemnon is getrouwd met Klytaimnestra, maar laat zijn vrouw en kinderen Elektra en Orestes achter om te gaan vechten tegen Troje. Wanneer de koning eindelijk terugkeert uit de oorlog, in het gezelschap van zijn minnares Cassandra, wordt hij vermoord door zijn echtgenote, die zelf een affaire is begonnen met Aigisthos, de zoon van Agamemnons aartsvijand Thyestes. Klytaimnestra en Aigisthos grijpen samen de macht, maar nu zijn het de kinderen van die wraak willen voor de laffe moord op hun vader.

Er zijn veel versies van deze klassieke tragedie, maar de kern ervan is de spiraal van wraak die weer wraak uitlokt, over de verschillende familiegeneraties heen. Elektra stelt vragen. Wanneer is het genoeg? Wie maakt een einde aan het bloedvergieten? En doen we het beter, sinds de oude Grieken?

Bernard Dewulf baseert zijn bewerking voornamelijk op de Elektra van Sofokles. Daarin gaat het over het vermogen om keuzes te maken: als ouder, als kind, als heerser en als onderdaan. Maar ook als vrouw in een mannenwereld. De jonge Gentse band Woolf staat met zijn meerstemmige, melancholische muziek op het toneel als koor. Zo laat regisseuse Julie Van den Berghe jongeren commentaar geven op de samenleving waarin ze nog moeten opgroeien en volwassen worden.

Enkele mooie reacties van publiek over de voorstelling Elektra 

30/11 Charlotte Hardeman
Dit is een ongemeen knappe voorstellling. En man, wat wordt er gespééld in dit stuk! De personages sturen wel elk apart hun woorden de zaal in vanachter een staande micro, maar de woorden raken elkaar in de ruimte. Ze borrelen nu eens uit het diepst van de acteurs zelf, dan weer uit de pen van Bernard Dewulf, en dan wordt het een poëtische dans waarvan je geen letter wil missen. Bovendien zitten de personages knap 'verwerkt' in een groots en knap ruimtebeeld waarin ze zelf ook voortdurend ingrijpen. Veel van de betekenis van dit stuk wordt ook via beeld en muziek gecreëerd: hoe Elektra opgroeit, hoe zij en haar moeder elkaar niet vinden, hoe Agamemnoon zijn 'buit' behandelt, wat een chaos oorlog is ..., het levert fascinerende scènes op, soms ook bloedmooie. Deze regisseur kan toveren. En alle acteurs zitten in het complot.

26/11 De Zutter-De Vos
De open repetitie had onze nieuwsgierigheid bijzonder aangescherpt. Met de inleiding door Dirk Crommelinck zaten we meteen op het juiste spoor. Zeer knap gespeeld. De muziek maakte het geheel compleet. Dikke PROFICIAT aan de regie.

26/11 Patricia Vandevelde
Knap gebracht, boeide van het begin tot het einde. Emotioneel.Sober, passend decor. Aangrijpende muziek. Knap gebracht door alle acteurs .Proficiat , ik vind het een aanrader.

23/11 Linda Verlodt
Sterk gespeeld, sobere setting , verrassende invalshoek, in het begin eventjes zoeken ,éénmaal de draai gevonden opgeslorpt door het verhaal. Genoten, gelachen, en..... stof tot nadenken gekregen.

21/11 Henry Van de Woestijne

Wat als een onschuldige kennismaking begon met een avondje theater - want ik ga zelden naar theater en neem zeker nooit plaats in het midden van een zaal - werd een volledige caleidoscoop van gevoelens en emoties, in geur en kleuren. Mijn gedachten bevonden zich plots op het podium en ik zat middenin het stuk, omgeven door de acteurs die verblind waren door hun verstikkende eenzaamheid. Alleen regie kan zoiets; beeldende regie met een hoek af! Respect!

Team

Productie NTGent in coproductie met Het Nationale Toneel

Spel Lien Wildemeersch, Servé Hermans, Chris Thys, Jaap Spijkers, Anne-Chris Schulting Regie Julie Van den Berghe, Dramaturgie Steven Heene, Ylona Supèr Bewerking Bernard Dewulf Scenografie Niek Kortekaas Lichtontwerp Dennis Diels Geluidsontwerp Kwinten Mordijck Kostuumontwerp Lieve Pynoo Muzikanten Trompet en bugel - Jan Alfredo Van Moer, Sousafoon, euphonium, trombone & bastuba - Gregory Van Seghbroeck, Baritonsaxofoon - Kwinten Mordijck