CPR Practice

Geumhyung Jeong
do 24 sep en vr 25 sep

Intrigerende, sensuele solo door fantasievolle performer met een oefenpop

Geumhyung Jeong heeft een fascinatie voor machines. Eerder was de graafmachine het object voor haar ongebreidelde seksuele fantasieën. Dit keer speelt deze Zuid-Koreaanse choreografe en performer een sensueel spel dat ontaardt in een gevecht op leven en dood. In de intrigerende solo CPR Practice probeert ze haar geliefde, een CPR-oefenpop, tot leven te wekken. Jeong dient CPR (cardiopulmonary resuscitation) toe, oftewel reanimatie door hartmassage en mond-op-mondbeademing. In haar zachte handen komt het wankele evenwicht tussen mens en machine volledig tot zijn recht. Door de alternatieve zaalopstelling zit je bovenop deze wanhopige en tedere poging. CPR Practice is een ontroerende en paradoxale voorstelling over liefde, dood en eenzaamheid, die je niet snel loslaat.

Wereldwijde erkenning
In 2014 won Jeong met CPR Practice de ZKB Acknowledgement Prize, die elk jaar uitgereikt wordt op het prestigieuze festival Zürcher Theater Spektakel als erkenning voor een uitzonderlijke prestatie van een jonge, veelbelovende kunstenaar. De jury prees haar om de consequentheid en toewijding van haar uitzonderlijke en unieke voorstelling.

De nog jonge Jeong kan ook in Nederland inmiddels op flink wat succes bogen. Ze gooide hoge ogen op Noorderzon 2014 met de ode aan de graafmachine in Oil Pressure Vibrator:

“Oil Pressure Vibrator is in de eerste plaats een meeslepende ode aan de ongebreidelde seksuele fantasie, maar gaat ondertussen over veel meer. Over man-vrouwverhoudingen bijvoorbeeld, en over rituelen en verwachtingspatronen. Zeer bevredigend allemaal.” Luuk Verpalen op Theaterkrant.nl

Ook CPR Practice werd goed ontvangen op Spring 2015:
“Kunnen we met de beschikbare middelen van onze tijd de situatie zo kneden dat hiermee aan onze wensen en noden wordt voldaan? Geumhyung Jeong lijkt die kneepjes in ieder geval zodanig te beheersen dat de intimiteiten tussen de vrouw en man geloofwaardig overkomen. Tegelijkertijd schetst zij een beeld van de grenzen van de maakbare wereld.” Marcelle Schots op Theaterkrant.nl

In september komt ze voor het eerst naar Rotterdam.

Taal
language no problem

INTERVIEW WITH GEUMHYUNG JEONG about CPR Practice

Can you introduce yourself? My name is Geumhyung Jeong. I will perform a piece called CPR Practice on 27 and 28 May. This is my second time I come to The Netherlands and I am looking forward to SPRING Festival 2015. Do you notice a difference in audience between different countries and/or cities? Yes, there are differences in audience between countries or cities. But I always wonder if it is because the countries or cities are different. There are also differences between each shows in same countries or cities. If you didn’t become an artist, what would have been your profession? I didn’t have many other possibilities than this. But one day when I was a student, I imagined to be a technician of theatre. (I know, it is still related to the theatre and art) In many of your performances the central theme is love between a human and a mechanical thing. Where does your fascination for this relation come from? It came from my interest in the puppet theatre, the relationship between the puppet and the puppeteer, and the technical movement of them. Then my interest extended further to the relationship between human and the things or machines in many different contexts.

Team

Choreografie, regie, uitvoering Geumhyung Jeong Co-productie SPIEL ART FESTIVAL Munich Met de steun van Arts council Korea, Seoul Foundation for Arts and Culture, Akademie Schloss Solitude (Stuttgart/Germany)