Through - Justin de Jager
Iedereen zal het herkennen: Soms moet je ‘ergens doorheen’ om er uiteindelijk beter uit te komen. Through is een duet dat dit gegeven zowel in concept als vorm belichaamt.
In 2021 ontving de grotendeels selfmade Justin de Jager de Leo Spreksel Award voor jong choreografisch talent. Een extra steun in de rug nadat hij in 2019 met zijn duet Grayscale zowel de eerste prijs op AmsterDans als de publieksprijs van de Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC) verdiende. Through is het resultaat van de residentie die verbonden is aan de Spreksel Award.
Justins werk valt op door zijn specialisatie in threading. Een bewegingsconcept uit de breakdance waarbij op allerlei manieren optische illusies worden gecreëerd met het lichaam in een ogenschijnlijk oneindige opvolging aan bewegingen. Het complexe partnerwerk dat met threading gepaard gaat neemt de kijker mee in een hypnotiserende trance.
In het ontwapenende Through ontleedt de maker voor je ogen de ogenschijnlijke magic trick die het threaden lijkt. In zijn dans blikt Justin terug op zijn prille carrière als choreograaf: de eenzame eerste stappen, de kwetsbare experimenten, het geploeter en getwijfel, de hernieuwde inspiratie en het samenwerken. De solo mondt uit in een duet van Justin met zijn goede vriendin en jarenlange danspartner Tosca Knauf.
Through zoekt de verstilling op, afgewisseld met Justins energieke breakdance vocabulaire en complexe partnerwerk. Zino Schat van Fractal Collective verzorgt de muziek voor deze voorstelling.
“Het kijken naar het werk van deze jonge maker laat je de oerbetekenis van choreografie ervaren . Het scheppen van een verbintenis tussen lichamen in de ruimte en het daarmee creëren van een verbinding tussen mensen. Precies dat wat we in deze tijd zo nodig hebben. Die verbinding zie je ook bij de platforms waar hij zijn werk presenteert: hij vindt zijn publiek net zo makkelijk bij zijn optredens tijdens dance battles als bij open air voorstellingen, clubs en de sjieke schouwburg.” – Leo Spreksel over Justin de Jager
KĀLĪ MĀTĀ - Poernima Gobardhan
In Kālī Mātā worden het intellect en het lichaam tegen elkaar afgewogen. In een wereld die is ingericht aan de hand van orde, categorieën en kaders wordt je vermogen om dingen te begrijpen, geprezen. Juist in tijden als deze willen we de chaos om ons heen onder controle krijgen. Dit doen we door goed doordachte keuzes te maken en geen ruimte voor fouten te laten zodat alles duidelijk is. Maar wat bevindt zich voorbij deze duidelijkheid? Voorbij het intellect? Kālī Mātā vertrekt vanuit deze duidelijkheid met de wens om hieraan voorbij te gaan. Dit betekent het aangaan van een strijd en de bereidwilligheid om de duisternis, datgene wat we niet kennen, tegemoet te gaan.
De bewegingstaal Bharatanatyam vervult zoals gewend van Gobardhan een belangrijke rol in Kālī Mātā. Maar er doet zich ook een intrede van een andere bewegingsvorm waardoor de solo is geïnspireerd, Kalaripayattu een vechtsport uit Zuid India. Precisie in handgebaren, intense emotie en een meeslepende geluidslandschap nemen je mee in deze strijd tussen het intellect en het lichaam.