foto Herman Helle

De Lange Gang

Hotel Modern
wo 21 feb en do 22 feb
Verhalen over moeders en kinderen

In De Lange Gang verbeeldt Hotel Modern twee vertellingen, die elk op hun eigen manier persoonlijk en meeslepend zijn.  

Met een green screen-studio, kleipoppetjes en boomschors verbeeldt Hotel Modern verhalen waarin geboren worden niet vanzelfsprekend is en het leven zich niet laat voorspellen.

Arlène Hoornweg vond in haar familiegeschiedenis de bron voor een vertelling over de kracht van moederliefde: een moeder raakt door een noodlottige gebeurtenis haar dochter kwijt en begint een wonderlijke zoektocht. Pauline Kalker verbeeldt het rouwproces dat volgde op een abortus en een aantal miskramen. Ze neemt een duik in de tijd en ontdekt hoe bittere pijn kan veranderen in dierbaar verdriet.

Herman Helle verwerkt filmbeelden van zijn opgroeiende dochter tot een live-video installatie, Gabby Bakker beweegt een stier, Heleen Wiemer tekent animaties en Reinier van Houdt maakt muziek. 

Uit de pers
“De creativiteit is hier heerlijk vintage Hotel Modern: camera’s schieten over wonderlijke tableaus vol miertjes, moeders, spinnenwebben, bossen en boomschors. Van sokkenmandjes en afdruiprekjes is een ziekenhuis gemaakt. Inclusief dwaaltocht door gangen vol zorgelijk piepende slangen.” (De Volkskrant)

“Twee kleipoppetjes die uiterst zorgvuldig zijn vormgegeven, in prachtige kleine decors geplaatst en met subtiliteit en precisie worden bewogen, ondertussen doeltreffend gefilmd en op een groot scherm geprojecteerd” (Theaterkrant)

“In dat soort vondsten, waarin met huis-, tuin- en keukenspullen een universum wordt geschapen, schuilt de kracht van Hotel Modern, die ook na al die jaren nog niet is uitgewerkt.” (Het Parool)

Team

concept  Arlène Hoornweg, Pauline Kalker makers en spelers Arlène Hoornweg, Pauline Kalker, Herman Helle, Gabby Bakker, Heleen Wiemer componist en live muziek Reinier van Houdt decorbouwassistentie Marsha Agerbeek, Juliet Campfens, Heleen Wiemer techniek Joost ten Hagen, Joris van Oosterhout, Pablo Strörmann met dank aan Nineties Productions, Robbert So, Christaan Verbeek