Verhalen van ISK leerlingen centraal in voorstelling Theater Rotterdam

Jongeren in de middelbare schoolleeftijd die nieuw zijn in Nederland, komen terecht in Internationale Schakelklassen (ISK). Verschillende scholen in Rotterdam hebben zo’n ISK-afdeling, waaronder het Wolfert College. Issam Ashour zit daar in 5 vwo en Alicia Mendes in 3 havo. Samen met cultuurcoach Jasper Vaillant en andere ISK-leerlingen maakten beiden al meerdere theatervoorstellingen bij Theater Rotterdam. Met leeftijdsgenoten theater maken is heel leuk én een nieuwe en veilige manier om gevoelens te uiten en te groeien als persoon. 

Als regisseur, theaterdocent en cultuurcoach bij Theater Rotterdam is Jasper al enkele jaren begeleider van het ISK-project, waarbij ISK-leerlingen van verschillende scholen samen een voorstelling maken rondom een bepaald onderwerp. Jasper legt uit hoe dat verloopt: “Eerst organiseren we op de scholen workshops, waar alle ISK-leerlingen aan mee doen. Leerlingen die na de workshop zin hebben in meer, geven zich op voor een auditie. Zo vormen we de groep waarmee we de voorstelling gaan maken.” Voor de leerlingen betekent dat een paar maanden lang wekelijks repeteren en uiteindelijk een week lang voorstellingen spelen bij Theater Rotterdam voor zalen vol met leeftijdsgenoten. In de voorstellingen staan de verhalen van de leerlingen zelf centraal; tijdens het maakproces worden ze gevraagd hun ervaringen en ideeën over het centrale thema te delen. Op dit moment wordt er gewerkt rondom het thema image: hoe belangrijk is het wat andere mensen over je denken? 

Gevoelens uiten en groeien

Alicia (14) is een van de leerlingen die meespeelt, ze heeft haar eigen monoloog in de voorstelling over een heel persoonlijke ervaring: “Het gaat over iets dat ik meemaakte, toen ik vroeger in Portugal op turnen zat. In het turnteam waar ik voor gekozen werd, werd ik door de andere meisjes buitengesloten omdat ik anders dan hen was. Waar ik woonde, waren de meeste mensen namelijk wit, en ik ben zwart. De coach heeft me toen moed gegeven en geleerd om te doen wat ik wil doen, zonder me door andere mensen iets te laten zeggen. Wat die coach me toen verteld heeft, gebruik ik sindsdien altijd in mijn leven.” Het is voor Alicia niet de eerste keer dat ze theater maakt. Al twee keer eerder was ze onderdeel van de voorstellingen die de ISK-leerlingen in samenwerking met Theater Rotterdam maakten voor Theater na de Dam, rondom Dodenherdenking op 4 mei. Het acteren bevalt haar zo goed, dat ze later wel actrice wil worden. Alicia: “In het echte leven kan je niet altijd al je gevoelens uiten, met theater kan dat wel.” Jasper is blij dat te horen: “Dat is wel wat het ISK-project aan de leerlingen wil geven: een prettige plek, waar je je gevoelens kunt laten zien en waar je kan groeien.”

 

Ambities binnen en buiten theater

Toen Issam (19) een paar jaar geleden aan zijn eerste ISK-voorstelling meedeed, maakte dat een grote indruk op hem. “Het was de eerste keer dat ik op een podium stond en mezelf op zo’n manier liet zien aan mensen. Dat vond ik gelijk heel tof, ik voelde me thuis daar. Dat had ook te maken met het onderwerp en de andere deelnemers. Het ging over je roots en op dat moment kwamen veel van de ISK-leerlingen net als ik uit Syrië. Dat gaf onderling een bijzondere sfeer. Het maakte zo’n grote indruk, dat ik meer wilde!” Na die eerste voorstelling speelde Issam mee met Theater na de Dam en afgelopen zomer deed hij mee aan Europefiction, een samenwerkingsproject tussen verschillende Europese theaters. Begin volgend jaar start Issam zelfs met zijn nieuwe bijbaan bij Theater Rotterdam. Hij vertelt: “Ik wilde graag een bijbaan, waarbij ik bezig kon zijn met iets dat ik interessant vind. Als medewerker publieksservice ben ik terwijl ik werk heel dichtbij iets dat ik leuk vind.” 

 

Talentontwikkeling door goed te luisteren

Na de middelbare school wil Issam graag geneeskunde studeren en arts worden. In het theater leert hij vaardigheden waarvan hij verwacht dat die ook als toekomstige arts heel nuttig zullen zijn: “Ik oefen communicatievaardigheden en leer nieuwe en diverse mensen kennen, dat is belangrijk.” Om alvast wat ervaring op te doen is hij vrijwilliger bij het Erasmus MC en het Rode Kruis. Daarbij speelt hij ook een soort rol, legt hij uit: “Ik sta bij de vaccinatielocatie bij de plek waar mensen even wachten na de prik. Dan moet je betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid uitstralen voor de mensen, zodat ze het gevoel hebben dat ik weet wat ik moet doen als er iets gebeurt. Zo geef je mensen een veilig gevoel.” Jasper geniet zichtbaar van de verhalen en ambities van Issam: “Wat ik belangrijk vind, is dat wij als theater en als makers heel goed luisteren naar de leerlingen om te ontdekken wat bij hen past. Waar zit hun kracht? Dat is hoe we bij TR aan talentontwikkeling willen werken. Zo leren ze op de vloer iets waar ze hun hele leven iets aan hebben. Als ik nu zie hoe Issam zich ontwikkelt, daar word ik heel vrolijk van.” 

Image is voor het publiek te zien op dinsdag 8 en vrijdag 11 maart 2022 bij Theater Rotterdam. De overige voorstellingen zijn alleen voor scholieren te bezoeken. Houd de website tr.nl in de gaten voor meer informatie over de voorstelling.