Theater Rotterdam staat niet stil

Achter de gesloten deuren van Theater Rotterdam gebeurt meer dan je misschien denkt. Want hoewel er nu geen voorstellingen getoond kunnen worden, gaan de repetities voor nieuwe voorstellingen wél door. Zo wordt ervoor gezorgd dat er veel moois klaar staat als het theater weer open kan. Op dit moment wordt onder andere gewerkt aan de dansvoorstelling R.I.O.T. een productie van Theater Rotterdam en BackBone. Alida Dors is choreograaf van deze voorstelling en daarnaast artistiek directeur van Theater Rotterdam. En dat repeteren gebeurt zo veilig mogelijk. 

Angelique van Beckhoven draagt als productieleider van R.I.O.T. zorg voor alle praktische zaken en planningen rondom de voorstelling. Angelique: “Het is mijn verantwoordelijkheid om er als een helikopter boven te hangen en overzicht te houden. Ik bemoei me niet met het artistieke proces, maar als de choreograaf bedenkt: we hebben een beamer nodig, dan ga ik zorgen dat die er komt.” Die praktische kant heeft er in deze tijd van corona een nieuwe prioriteit bij gekregen, legt Angelique uit: “Volgens de regels van het RIVM mag Theater Rotterdam open voor repetities. Dat moet niet alleen zo veilig mogelijk zijn, maar ook veilig voelen voor iedereen die erbij betrokken is.” 

Twee producties

Voor de repetities zijn daarom gedragsregels en protocollen vastgelegd. Wekelijkse sneltests, temperatuurmetingen voordat iemand het gebouw binnenkomt en mondkapjes op horen bij de gang van zaken. Net als een vaste kleedkamerindeling en heel strakke roosters voor cast en crew, zodat mensen zo min mogelijk, onnodig, met elkaar in aanraking komen. Angelique: “Voor mij voelt het alsof ik twee producties tegelijk aan het leiden ben: hoe zorgen we dat we gezond blijven én hoe maken we een mooie voorstelling.” Voor de choreograaf heeft het werken in coronatijd specifieke uitdagingen, legt Alida Dors uit: “Ik repeteer meestal heel fysiek, heel lijfelijk. Nu leg ik alles zo veel mogelijk met woorden uit, of doe ik van een afstand voor wat ik in gedachten heb.”

Het is de moeite dubbel en dwars waard, vindt danser Cheroney Pelupessy. “We voelen ons echt dankbaar dat we in deze tijd kunnen en mogen werken. Zodra wij op de speelvloer staan mogen we zonder mondkapjes op contact met elkaar hebben, maar als je daarvan af stapt, moet je hem weer op en houd je afstand. Op het moment dat ik aan het dansen ben, kan ik het gelukkig allemaal loslaten en ben ik alleen nog maar daar mee bezig.” 

Mentaliteitsverandering

De omstandigheden hebben invloed op de groepsdynamiek, merkt Angelique. “Juist omdat we in deze lastige periode met elkaar iets kunnen en mogen maken, komt er een soort strijdersmentaliteit naar boven. Dat maakt ook dat verplichtingen als mondkapjes dragen en getest worden, dragelijker zijn. Je weet heel goed waar je het voor doet en iedere dag waarop we verder kunnen werken is mooi meegenomen.” Voor de dansers is het echt een omschakeling in hun gebruikelijke mentaliteit, aldus Angelique: “Dansers zijn zo bevlogen in hun vak, dat ze normaal gesproken met veertig graden koorts gewoon naar de repetitie zouden komen. Maar dat kan nu natuurlijk echt niet!” 

Geen afgezwakte versie

Omdat de repetities doorgaan, ligt de productie van R.I.O.T. vooralsnog op schema. De voorstelling wordt afgemaakt, ook al is de kans heel groot dat de première op 19 maart niet door kan gaan, legt Alida Dors uit: “Daarom werken we nu aan verschillende scenario’s voor de komende tijd, waar een digitale versie van de voorstelling ook onderdeel van is. Zoals ik dat nu voor me zie, wordt dat een visueel essay gemaakt door filmmaker Hesdy Lonwijk. Geen een op een vertaling van de voorstelling, maar een andere uiting op basis van hetzelfde thema en vooronderzoek. Dat past bij onze nieuwe koers, waarin meerstemmigheid een belangrijke pijler is.” Angelique voegt toe: “We willen in ieder geval geen afgezwakte versie van onze voorstelling gaan afleveren. R.I.O.T. wordt echt gemaakt voor de grote zaal, zodat veel mensen het kunnen zien, dus dat gaan we het liefst ook doen.”