‘We hebben een opslag vol spullen die we kunnen hergebruiken’

Hein van Leeuwen

Eerste inspiciënt

“Bij de TR-productie After Us van Davy Pieters streefden we voor het eerst bewust naar minimaal 25 procent circulair en duurzaam werken. Dat deden we vooral met gezond verstand: hergebruik wat je kunt en laat, waar nodig, elementen dichtbij huis produceren. Daarnaast helpt het Theatre Green Book, dat onder andere materialen rangschikt van meest naar minst duurzaam. Staal, pvc en synthetische verf zijn dus materialen die we zoveel mogelijk moeten mijden als we duurzaam willen werken.

Toch blijft de pvc-balletvloer populair bij makers. Voor After Us konden we dat oplossen door een gebruikte vloer in te zetten. Een canvasvloer is een duurzamer alternatief, maar die heeft een andere uitstraling.

Als inspiciënten vertalen we het idee van de maker naar de technische uitvoering in de praktijk. Aan die vertaalslag voegen we nu duurzaamheid toe. Dat vraagt om een nieuwe mindset, vooral bij makers. Gelukkig helpt het dat TR duurzaamheid actief uitdraagt.

We zijn ook in ons eigen team aan de slag gegaan om duurzamer te werken: apparaten op batterijen zijn vervangen door oplaadbare versies, we beperken onze ritjes naar de opslag zoveel mogelijk door ritten te combineren en we werken met standaard plaatmaten om afval te verminderen en hergebruik makkelijker te maken.

Onze tip om te verduurzamen? Begin klein. Met behapbare stappen krijg je mensen makkelijker mee.”

Heins duurzame favoriet

De zit-elementen duiken iedere keer op in een andere gedaante 

“Voor Welcome To Our Guesthouse maakten we een paar jaar geleden ronde zit-elementen die je nu nog steeds in verschillende gedaantes ziet opduiken binnen het theater. Op dit moment staan ze in de foyer van TR8. Geef ze een andere kleur en je hebt weer een compleet nieuw element.”