Ann Van den Broek / WArd/waRD

"Zelf beïnvloed door verscheidene stijlen en media, maak ik mijn eigen mix van emotie en analyse. Rauw, analytisch, expressief, vormelijk, filmisch, temperamentvol, gedetailleerd, realistisch: een eigen product van deze tijd."

De choreografieën van Ann Van den Broek ontstaan uit een mix van emotie en analyse. Rauw, expressief, filmisch, temperamentvol en realistisch. Met thema’s als onrust, strijd, dwangmatigheid en fanatisme wil Ann haar bezoekers raken en aanzetten tot nadenken. In iedere voorstelling zit ruimte voor twijfel en interpretatie bij de toeschouwer.

Biografie

In 2000, na een actieve en succesvolle carrière als danseres, besloot Ann Van den Broek zich volledig te wijden aan de groei en ontwikkeling als choreograaf. Ze richtte het dansgezelschap WArd / waRD op en werkt sindsdien aan haar unieke, karakteristieke oeuvre. De naam komt van het Engelse woord ‘ward’ dat een vorm van bescherming betekent. Voor Ann betekent dit een plaats waar iedereen veilig kan samenkomen en werken, met alle ruimte voor discussie. Een plek waar niemand zich hoeft te conformeren aan de heersende orde, maar deze met kritische blik benadert.

Vroeg in haar carrière als choreograaf ontwikkelde ze haar eigen bewegingstaal: het emotioneel minimalisme. Haar werk wordt vaak omschreven als rauw, dynamisch, radicaal, compromisloos en brutaal eerlijk. Het is gebaseerd op de fundamentele, en tegelijkertijd simpele menselijke behoeften, zoals het contact maken met anderen, het bevredigen van behoeften en overleven.

Muziek speelt een belangrijke rol in het werk van Ann Van den Broek. De laatste jaren werkt ze nauw samen met componist Arne van Dongen, vocalist Gregory Frateur en contrabassist Nicolas Rombouts; de twee laatstgenoemden zin bij het grote publiek bekend van de band Dez Mona.

Ann Van den Broek en Theater Rotterdam zijn al jarenlang aan elkaar verbonden, sinds seizoen 2017/2018 worden er gezamenlijk voorstellingen geproduceerd.

 

In de pers

“Memory Loss is een alomvattende krachttoer waarin het onderhuids gist van emoties (…) Ann Van den Broek vindt een verschrikkelijk mooie vorm voor een verschrikkelijk wrede ziekte.”
de Volkskrant ★★★★★

“De symboliek is even kraakhelder als beklemmend, maar zonder één seconde larmoyant te worden. Zeker degenen die de impact van dementie en Alzheimer van dichtbij hebben meegemaakt, zullen veel herkennen. Imposant en aangrijpend bewegingstheater.”
NRC Handelsblad ★★★★★

“Het is een ruwe diamant op het snijvlak van verschillende disciplines. Eentje die frustreert, raakt en prikkelt.” 
Jury VCSD dansprijzen (NL)

“Een universele voorstelling over herinnering en identiteit – een indringende, strenge en gefocuste bewegingsexercitie, die na het verlaten van het theater nog lang door het hoofd blijft spoken.”
Het Parool (NL)

"Maar vanaf de eerstemomenten van de voorstelling die wordt gebracht in het kader vande Quinzaine de la danse begrijpthet publiek dat het padkronkeliger zal zijn."
L'Alsace (FR) over Joy Enjoy Joy

"Joy Enjoy Joy is een dubbelzinnige ode aan de levenslust, met een scherp randje."
de Volkskrant ★★★★

Gewonnen prijzen

2008
Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie van het seizoen – VSCD

2010
Mouson Award – Künstlerhaus Mousonturm in Frankfurt

2011
Best of Festival Award – Dance Camera West Festival

2011
Beste Dansfilm – Cyprus International Film Festival

2011
Le Prix du Film sur l’Art – Festival du Film sur l’Art Bruxelles

2012
Visionary Award – San Fransisco Dance Film Festival

2014
Dans Publieksprijs

2015
Licht Ontwerp Prijs – Tsjechisch Dans Platform

2015
Dioraphte Dansprijs – Nederlandse Dansdagen

2015
Zwaan voor meeste indrukwekkende dansproductie van het seizoen - VSCD

Producties

21/22

Joy Enjoy Joy
Joy Enjoy Joy volgt de flow van het leven, aards en dynamisch. Het is een constante, stuwende en pulserende stroom, altijd in beweging, geen stilstand. Een stroom die schittert als reflecterend licht. Een glamoureuze droom, rusteloos en vol energie. De voorstelling overschrijdt opnieuw de grenzen tussen de verschillende kunstdisciplines met de inmiddels voor WArd/waRD kenmerkende combinatie van beweging, muziek, tekst en video.

20/21

Memory Loss
Memory Loss is een totaal kunstwerk waarin verschillende kunstdisciplines samenkomen en waarin de achtereenvolgende fasen van geheugenverlies en van verlies aan persoonlijkheid op de voorgrond treden.

19/20

Zooming in on Loss
Zooming in on Loss focust op de interne strijd, het verlies en de relatie tussen het individu en zijn sociale omgeving.

18/19

Blueprint on Memory
In Blueprint on Memory tonen de performers mentale en fysieke elementen van geheugenverlies. Desoriëntatie en verwarring, herhaling in gedrag en patronen, ongecoördineerde bewegingen en verlies van herkenning vullen de ruimte.

17/18

FF+Rew 60:00 Revisited
In FF+Rew 60:00 Revisited realiseren vijf vrouwen zich geleidelijk wat hen overkomt, gaandeweg dringt de emotionele of fysieke klap tot ze door. Verbijstering. Verstarde lichamen. In een reflex wegdraaiend. Terugkomend. Perplex. Een vertraagde shock.

16/17

Accusations
Accusations is een intrigerende, haast oneindige estafette van beweging, beeld, film, sound en tekst. De performers verliezen zichzelf in een bekentenis, bezinning, aanklacht of verzuchting.