© Nick Helderman

Rodrigo Batista

"We moeten het theater bevrijden van alle hallucinaties omtrent eigenaarschap"

De Braziliaanse theatermaker Rodrigo Batista runde jarenlang een gewaardeerd theatergezelschap in São Paolo alvorens hij naar Nederland kwam. Zijn rol als theatermaker veranderde de afgelopen jaren radicaal, onder andere door de achteruitgang van de democratie in Brazilië. In zijn werk onderzoekt hij hoe politieke statements opgevoerd kunnen worden en wat voor soort artistieke houding een echte opstand kan triggeren. Zijn activisme reikt verder dan de theatermuren, zo reageerde hij onlangs met een tweetalig manifest (ter bevrijding van de theaterpraktijken van o.a. discriminerend klasse-denken) op twee recensesies over de voorstelling De Meiden van Dood Paard.

Biografie

Rodrigo Batista is een Braziliaanse theatermaker en pedagoog gevestigd in Amsterdam. De kern van zijn werk is het belang van het uitvoeren van politieke verklaringen, directe en expliciete boodschappen gericht aan de huidige wereldpolitiek, gericht op de opkomst van het Alt-right Neo Fascisme en het nooit eindigende Europese kolonialisme. In het laatste nieuws ontwikkelde hij een verzameling stukken, in het kader van het Master Programma van DAS Theater, die de ambitie hebben om opstand/vandalisme binnen de performanceruimte te brengen.  

Momenteel is Batista in het theater te zien met zijn dubbele-solovoorstelling The Furious Rodrigo Batista (Side A) en The B-Side. Voordat hij actief was in het Europese veld, werkte hij meer dan 10 jaar met zijn groep [pH2]: estado de teatro in São Paulo. Ze presenteerden theatrale onderzoeken in dialoog met filosofie, cinema en dans die werden bekroond met verschillende fondsen en prijzen. Rodrigo presenteerde werken in Brazilië, Mexico, Colombia, Duitsland, Italië en Nederland. Hij werkte ook in verschillende cultural en sociale programma's in São Paulo als een theater opvoeder, de meest opvallende was in Capão Redondo buurt die eindigde in een enorme staking van kunst opvoeders in reactie op de financiële bezuinigingen opgelegd door de regering.

In de pers

"Performer Rodrigo Batista steelt in De meiden van Dood Paard de show"

NRC over Rodrigo Batista ★★★


"We moeten het theater bevrijden van alle hallucinaties omtrent eigenaarschap"

Manifest van Rodrigo op Theaterkant.nl

Producties

2020

The Furious Rodriga Batista (Side A) + The B-Side
In (Side A) performt Rodrigo zijn furieuze alter ego een danssolo op een soundtrack van Braziliaanse popsongs. Met bewegingen en gebaren, die doen denken aan feestvieren, het groteske, het seksuele en wanhoop, maakt hij de energie van wanhoop en woede tastbaar. In The B-Side ontplooit Rodrigo het expliciete tot een esthetiek, met zijn lichaam als meetpunt. Hij onderzoekt eenvoudige taal, gore-pornografische visualiteit en dekolonisatie als een territoriale strijd. Het resulteert in een intens lichaamsonderzoek.

Samenwerkingen

2020

Dood Paard - De meiden
De meiden, geschreven door dief, dichter en prostitué Jean Genet, schets een beeld van de Madames en de meiden van deze tijd: de illegale schoonmakers, prostituees, de fruitplukkers, de pakjesbezorgers, de afwassers. De meiden anno nu leven in de schaduwwereld die in onze maatschappij onmisbaar en onzichtbaar is. Een voorstelling van Dood Paard met Rodrigo Batista in de rol van Madame.

 

2019