© Bart Grietens

TRipp [space] met Sedrig Verwoert

Tijdens de 8ste editie van TRipp [space] presenteerde choreograaf Sedrig Verwoert het onderzoek voor zijn nieuwe voorstelling Strange Fruit’s die aankomende zomer in première gaat bij Theater Rotterdam. Door hedendaagse moderne dans te combineren met levendige invloeden uit de Surinaamse en Caribische cultuur, biedt Sedrigs werk een fris, transformerend perspectief op dans.

 

© Bart Grietens

Sedrigs nieuwe voorstelling Strange Fruit’s bestaat uit twee delen. Het eerste deel, Strange Fruit 2.0, toonde hij al tijdens TRACK: Sample, Scratch & Rewind. Het tweede deel, De Rode Palulu, is nieuw werk geïnspireerd op het gelijknamige verhaal uit de verhalenbundel Spanhoek van Coen Ooft (1958). Dit verhaal vormt de basis voor Sedrigs onderzoek naar thema’s zoals liefde, zelfliefde en de relaties die we met onszelf en met anderen aangaan.

Onderzoek De Rode Palulu
Tijdens de TRipp [space] weken deed Sedrig onderzoek voor het nieuwe deel van zijn voorstelling De Rode Palulu. Hij onderzocht de verschillende elementen die voor hem samen De Rode Palulu verbeelden. 

Het verhaal
Hoewel Sedrig zich laat inspireren door het verhaal, wordt het geen letterlijke doorvertaling. Sedrig onderzocht wat de kern van het verhaal is en hoe je door uit te zoomen overkoepelende thematieken vindt die universeel zijn. Zo kan de spectator zijn eigen interpretatie en relatie tot de thematieken bevragen.

Het ballet
Van De Rode Palulu is eerder een klassiek ballet gemaakt. Ook dit ballet onderzocht Sedrig. Wat is de kern van dit ballet? Hoe kunnen we het in deze tijd bevragen en vanuit daar verder werken? Over de daadwerkelijke choreografie is weinig informatie te vinden. Heel bijzonder is dat er nog wel twee dansers in leven zijn die het klassieke ballet destijds hebben opgevoerd. Sedrig nam met hen contact op om meer over hun ervaringen te horen.

De muziek
Voor dit klassieke ballet is een compositie gemaakt door Eddie Vervuurt. Om ook hier dieper in te kunnen duiken nodigde Sedrig Roderigo Robles de Medina uit, een pianist die bekend is met het repertoire en het verhaal rondom De Rode Palulu. Samen met Isha Forster, Sedrigs composer waarmee hij al heel lang werkt, en Ranie Ribeiro onderzochten ze de compositie. Isha zal voor het nieuwe werk van Sedrig een nieuwe compositie maken. Hiervoor deed hij tijdens TRipp met Ranie voorwerk en voorbereiding.

Relatie tot Strange Fruits 2.0
Hoewel de focus tijdens de residentie op De Rode Palulu lag, keek Sedrig in deze weken ook naar de verhouding tussen de twee delen van zijn nieuwe voorstelling. Strange Fruits 2.0 gaat over een Surinaams kinderliedje dat zijn oorsprong vindt in het koloniale verleden. Hoe ontwikkelt zo'n liedje zich en hoe wordt het doorgegeven? Volgens Sedrig kun je eenzelfde vraag ook stellen over De Rode Palulu en zo'n verhalenbundel.  Waar verdwijnen die dingen naartoe? Met zijn nieuwe voorstelling gaat Sedrig terug naar de kern. Terug naar huis, maar door te bevragen plaatst hij de voorstelling in een hedendaags jasje.

Beweging
In de TRipp weken onderzocht Sedrig ook hoe het element van theatraliteit meer toe te kunnen passen. Hij verkende hoe hij voor het tweede deel van zijn nieuwe voorstelling dans en theater met elkaar kan integreren. Eerder werkte hij ook wel met deze twee elementen, maar niet op deze manier. Hoe transformeer je van danser naar performer? Waar in zijn werk altijd de focus lag op het spreken met het lijf, onderzocht hij tijdens TRipp ook het letterlijk spreken en geluid maken. Voor Sedrig was dit een erg interessante ontwikkeling omdat hij juist altijd een vrij afstandelijke relatie had met dit theatrale aspect. 

Audities
Tijdens TRipp hield Sedrig ook audities. Voor beide delen van zijn nieuwe voorstelling werkt hij met de cast die ook al meedeed aan Strange Fruits 2.0, maar hij wilde deze uitbreiden. Door de audities werd voor hem duidelijk dat hij met een cast van zes leden wilde werken, inclusief hemzelf. Bij de audities keek hij specifiek naar dansers die volgens hem ook theatrale elementen goed konden verbeelden.

Ervaring
Sedrig vond het een luxe dat hij tijdens TRipp echt de tijd had om te onderzoeken in plaats van direct te moeten produceren. Parallel aan zijn residentie bij Theater Rotterdam liep ook een traject dat hij door zijn toekenning van het Panorama Fonds heeft kunnen uitzetten. Hierdoor heeft Sedrig echt de tijd om in alle elementen te duiken, niet gelijktijdig maar juist los van elkaar. Tijd om echt de geschiedenis in te kunnen duiken.

Voor Sedrig gaat nu het tweede deel van zijn onderzoekstraject in. Hij gaat op reis naar Suriname en de VS (New York) en focust als hij daar is op het onderzoeken van culturele, traditionele dans. Deze heeft ook een belangrijke invloed op zijn nieuwe voorstelling. Ook wil hij in die periode onderzoeken wat de rol is van culturele dans binnen de hedendaagse dans.

Bio Sedrig

Sedrig Verwoert (1992) werd geboren in Suriname en verhuisde op zijn derde naar Amsterdam, waar hij later de dansopleiding Urban Contemporary aan de AHK volgde. Sedrig bouwde hierna een indrukwekkende carrière op, waarin hij diverse prijzen won en waardevolle ervaring opdeed in het buitenland.

In 2017 keerde Sedrig terug naar Nederland en werkte hij als freelance danser bij verschillende gerenommeerde gezelschappen. Van 2019 tot 2020 was Sedrig gast choreograaf bij het Nationale Ballet. Vanaf 2021 tot 2024 was hij hier Young Creative Associate. In deze periode creëerde hij o.a. de voorstellingen Venus, l’Autre Coté en de dansfilm I Feel It Too, Slightly Damp in a Misty street, Do All Dogs Go To Heaven?.

In 2023 werkte Verwoert voor de Dutch Design Week samen met ontwerper Bart Hess en creëerde de psychedelische en meeslepende dansfilm Wave. Ook ging in 2023 zijn voorstelling The Ritual in premiere en in de herfst van dat jaar ging zijn Movement Studies in the Living Room | Variation II in première: een nieuw werk in samenwerking met Random International en Nxt Museum.

In seizoen 2024-2025 is Sedrig verbonden aan Productiehuis Theater Rotterdam waar hij research doet voor zijn nieuwe werk tijdens de TRipp [space]. Daarnaast heeft hij meegewerkt aan de Track: Sample, Scratch & Rewind van Theater Rotterdam waarmee het theaterseizoen geopend werd.

Lees hier de volledige bio van Sedrig.