Sue-Ann Bel
"Sue-Ann denkt buiten the box en laat kracht en lef gepaard gaan met kwetsbaarheid" - Theaterkrant
Biografie
Het werk van Sue-Ann Bel gaat altijd over verbinding met elkaar, het is een roep om de ander. In haar werk zoekt ze naar controle, om binnen die controle weer de vrijheid op te zoeken. ‘Theater is voor mij een kwetsbare momentopname in het hier en nu. Vanuit die authenticiteit kan ik mijn vragen en kijk op de wereld delen, in een intieme hart-tot-hartverbinding.’
Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) studeerde aan de MBO Theaterschool en aansluitend op de mimeopleiding in Amsterdam. Tijdens de opleiding maakte ze onder meer de voorstelling Forever Over, die speelde op De Parade en werd geselecteerd voor Het Debuut 2016 van Via Rudolphi. Met haar afstudeerklas richtte ze in 2018 Collectief Het Paradijs op. Daarnaast was ze onder meer te zien bij Schwalbe, Jakop Ahlbom Company en Maas Theater en Dans.
Binnen Productiehuis Theater Rotterdam ontwikkelt ze zich sinds 2021 als zelfstandig maker en werkt ze onder meer aan de portrettenreeks My Black Hair Stories. Ook hernam ze haar afstudeersolo LEB NNA-EUS, waarvoor ze de Top Naeff Prijs won.
Ze wordt in haar fysieke werk geroemd om haar lef, kracht en kwetsbaarheid. Uit haar eigen ervaringen in het leven, destilleert ze universele thema’s voor haar publiek. Humor is daarin een heel belangrijk element. Als maker van kleur voelt het podium voor haar als een plek waar ze ruimte kan innemen die ze in het dagelijks leven vaak nog moet bevechten. Een plek waar ze geen weerwoord krijgt. Vanuit daar zoekt ze naar connectie met de wereld om haar heen.
Sue-Ann Bel zou het publiek het liefst willen resetten. ‘Opnieuw kijken: naar mij, naar je eigen leven, naar de wereld. Ik wil de toeschouwer uitdagen om vooroordelen los te laten, bij te stellen, om te zetten. Dat de grond een beetje gaan shaken. Dat je naar buiten loopt en denkt: het zit toch anders dan ik dacht.’
In de pers
“Ze heerst, ze flirt, ze fleemt en zingt prachtig. Ze denkt buiten de box en laat kracht en lef gepaard gaan met kwetsbaarheid.”
Theaterkrant over LEB NNA-EUS