© Zahra Reijs

Sue-Ann Bel

"Sue-Ann denkt buiten the box en laat kracht en lef gepaard gaan met kwetsbaarheid" - Theaterkrant

Biografie

Het werk van Sue-Ann Bel gaat altijd over verbinding met elkaar, het is een roep om de ander. In haar werk zoekt ze naar controle, om binnen die controle weer de vrijheid op te zoeken. ‘Theater is voor mij een kwetsbare momentopname in het hier en nu. Vanuit die authenticiteit kan ik mijn vragen en kijk op de wereld delen, in een intieme hart-tot-hartverbinding.’

Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) studeerde aan de MBO Theaterschool en aansluitend op de mimeopleiding in Amsterdam. Tijdens de opleiding maakte ze onder meer de voorstelling Forever Over, die speelde op De Parade en werd geselecteerd voor Het Debuut 2016 van Via Rudolphi. Met haar afstudeerklas richtte ze in 2018 Collectief Het Paradijs op. Daarnaast was ze onder meer te zien bij Schwalbe, Jakop Ahlbom Company en Maas Theater en Dans.

Binnen Productiehuis Theater Rotterdam ontwikkelt ze zich sinds 2021 als zelfstandig maker en werkt ze onder meer aan de portrettenreeks My Black Hair Stories. Ook hernam ze haar afstudeersolo LEB NNA-EUS, waarvoor ze de Top Naeff Prijs won.

Ze wordt in haar fysieke werk geroemd om haar lef, kracht en kwetsbaarheid. Uit haar eigen ervaringen in het leven, destilleert ze universele thema’s voor haar publiek. Humor is daarin een heel belangrijk element. Als maker van kleur voelt het podium voor haar als een plek waar ze ruimte kan innemen die ze in het dagelijks leven vaak nog moet bevechten. Een plek waar ze geen weerwoord krijgt. Vanuit daar zoekt ze naar connectie met de wereld om haar heen.

Sue-Ann Bel zou het publiek het liefst willen resetten. ‘Opnieuw kijken: naar mij, naar je eigen leven, naar de wereld. Ik wil de toeschouwer uitdagen om vooroordelen los te laten, bij te stellen, om te zetten. Dat de grond een beetje gaan shaken. Dat je naar buiten loopt en denkt: het zit toch anders dan ik dacht.’

In de pers

“Ze heerst, ze flirt, ze fleemt en zingt prachtig. Ze denkt buiten de box en laat kracht en lef gepaard gaan met kwetsbaarheid.”

Theaterkrant over LEB NNA-EUS

Producties

2024

2019

Ningyo (afstudeerfilm van Timo Ottovanger)
In een dystopische stad, waar vrouwen enkel het bezit zijn van mannen, ontsnapt de 17-jarige Valentina uit de handen van Zéro. Kwetsbaar en alleen wordt ze gered door Alex, de leider van een groep jonge, sterke vrouwen die samen vechten tegen het onrecht dat er in de wereld heerst.
Sanne Peper
Le Bal
Le Bal neemt het publiek mee op een nostalgische reis, waarin de culturele, sociale en politieke veranderingen van de afgelopen eeuw steeds voelbaar zijn. In een betoverend fysieke voorstelling vol humor en live muziek worden verhalen over liefde en passie, jaloezie en verraad, wanhoop en hoop verteld.

2018

LEB NNA-EUS
De afstudeervoorstelling LEB NNA-EUS is een onderzoek naar vrijheid en zijn wie je wilt zijn. Met deze ijzersterke solo wint Sue-Ann de Top Naeff Prijs; de aanmoedigingsprijs voor veelbelovend talent van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans.
Paradijsvertraging
In een bunker op Spitsbergen zijn de zaden van de aarde opgeslagen. Na een wereldwijde ramp komt een groepje idealisten bij elkaar om de zaden weer op te kweken. Maar de groep vergeet de beschaving waar ze uit voortkwamen en ontwikkelt in razend tempo een heel eigen vorm van stompzinnigheid.
FEEST
In FEEST mixt Moniek Merkx theater, acrobatiek, dans, stagefight en veel live muziek tot een vrolijke anarchistische bezetting. En steeds kiest Merkx met veel humor en slapstick voor de verliezers van het spel.

2016

Liefde
In een energiek fysiek spektakel volgen we acht jonge performers op zoek naar liefde. Een groep kinderen die langzaam opgroeit, met vallen en opstaan. Alle seizoenen van de liefde komen langs: zonnig en stormachtig, sprookjes- en kalverliefde, wilde en verstilde liefde. Iedere leeftijd krijgt een eigen kleur.
Forever Over
2 ex-geliefden spelen een fysiek duet waarin zij de nieuwe grenzen opzoeken tussen intimiteit en los zijn van elkaar. Om die grenzen te kunnen vinden, ontleden ze hun verleden op een glasharde manier. Een duet waarbij zij hun verhaal zo brengen dat het pijnlijk, aangrijpend, mooi en helaas ook herkenbaar is. Een waargebeurd verhaal.