© Lennert Madou

Benjamin Abel Meirhaeghe

"Het theater als teletijdmachine met een hedendaagse nar als gids"

Benjamin Abel Meirhaeghe (1995, Brussel) is vocal performer en theater- en operaregisseur. In zijn werk focust hij zich op hoe opera en ballet weer aansluiting kunnen vinden bij een hedendaags podium landschap. Met zijn ritualistische stijl en symbolen geeft hij het opera en ballet-repertoire, soms ook brokstukken ervan, inhoud en vorm binnen een hedendaagse, relevante dramaturgie. Meirhaeghe confronteert de grote emoties, onlosmakelijk verbonden met deze oude kunstvormen, met radicale scenografie en met opvallende performers. Muzikale perfectie en virtuositeit worden vaak ter discussie gesteld.

Op 9 oktober 2021 staat zijn voorstelling A Revue (een coproductie van Productiehuis Theater Rotterdam) bij Theater Rotterdam. De voorstelling werd geselecteerd voor Het (Vlaam) TheaterFestival 2021. Momenteel werkt Benjamin aan zijn nieuwe solo-muziek performance Spectacles.

Biografie

Het denken over muziektheater en performance en het laten doorklinken van een visie binnen Benjamin Abel Meirhaeghe zijn werk, is ontstaan tijdens de Performance opleiding op de Toneelacademie Maastricht. In 2018 studeerde hij af met The Ballet (i.s.m. Vooruit, Opera Vlaanderen, De Munt en NTGent). Benjamin maakte deze voorstelling samen met balletdanser en geliefde Emiel Vandenberghe (Badisches Staatstheater Karlsruhe). Het werk toont het hedendaagse lijden, de scheiding van twee échte geliefden en performers in een bombastische maar sterk vereenvoudigde scenografie geïnspireerd op de 18de-eeuwse romantiek.

In 2019 maakte hij NACHTEN/ Ballet de la Nuit (i.s.m. d e t h e a t e r m a k e r en Transparant); een muziektheaterproject over de heroïsche ondergang van Louis XIV. Hij regisseerde de tafelopera Tisch und hihi Tranen (i.s.m. Nationale Theater Den Haag), was als zanger-performer te zien in Small Town Boy (i.s.m. Toneelgroep Oostpool en ITA) en zong in Das Ende = Das Beginning met Jan Decorte en Sigrid Vinks tijdens Pukkelpop. Als performer en autodidact contratenor maakte hij ook My Inner Songs (2016), Mea Big Culpa (2017), My Protest (2018).

In 2021 mogen we ons verheugen op zijn nieuwe voorstelling A Revue, een retro-futuristisch opera cabaret (i.s.m. Opera Ballet Vlaanderen, d e t h e a t e r m a k e r, Vooruit, muziektheater LOD, Productiehuis Theater Rotterdam) en de nieuwe solo-muziek performance Spectacles (i.s.m. Ancienne Belgique, Muziektheater Transparant, d e t h e a t e r m a k e r, Vooruit, De Studio, Pilar, STUK en Het Nationale Theater).

In de pers

"A Revue is een sublieme en spectaculaire happening, ergens tussen een decadente modeshow, een queer cabaret en een sjamanistisch vruchtbaarheidsritueel. En net wanneer je denkt dat je alles gezien hebt, volgt een grandioze apotheose die nog steeds op ons netvlies staat gebrand. Dit is wat men noemt: een gesamtkunstwerk.”

Jury Het (Vlaams) TheaterFestival over A Revue


“Met zijn geaffecteerde falset en incidentele orkaanvolume is Meirhaeghe een hypnotiserend performer, ongrijpbaar zwevend tussen man en vrouw, ernst en spot, echt en gekunsteld, zachtmoedig en satanisch."

Volkskrant over MY PROTEST ★★★★


"Wat hebben we nu in godsnaam gezien?"

de Theaterkant over NACHTEN / Ballet de la Nuit

"Meirhaeghe beschikt over een sopraan stem waarmee hij zo de hoogte in gaat dat het dak er dreigt af te vliegen, maar kan ook intiem en binnen een walm van weemoedigheid een gevoelige snaar kan raken. Ondanks de vrij melancholische aanpak, is ook daar die humor en zelfrelativering nooit veraf. De theatrale aanpak werpt zijn vruchten af, want het publiek gaat volledig voor de bijl, met een lach en een traan."

Musiczine over optreden in Ancienne Belgique ★★★★★

"Zijn Carnaval de Venise lijkt simpel van aanpak, maar is met al zijn verwijzingen uiterst gelaagd. Meirhaeghe doet niet onder met zijn versie van dit historisch werk. Zijn regie is geestig en ambachtelijk!"

Theaterkrant over Carnaval de Venise

Producties

2022

2021

2019

 

2018

Erik Van 't Hof
My Protest
My Protest is een aanklacht tegen overvloedige meningen. Benjamin Abel Meirhaeghe laat zich inspireren door protestsongs uit de sixties.