Timo Tembuyser & Hélène Vrijdag
"Wij willen ons loszingen van vastgeroeste kaders. Door archetypes elke keer opnieuw te belichamen, proberen we ze te actualiseren."
Timo Tembuyser en Hélène Vrijdag leerden elkaar kennen op de Toneelacademie Maastricht. In het kader van Welcome To Our Guesthouse 2019 zetten ze de eerste stappen als makersduo met de voorstelling HICCUP. Tijdens Winternights 2019, het Peepshow Palace Festival 2020 en de Openingstrack van Theater Rotterdam in 2020, was deze voorstelling vervolgens nog in verschillende gedaantes te zien. In 2021 is hun nieuwe werk La Loba te zien bij Festival Cement en O.
Biografie
Timo en Hélène vinden elkaar als maker en mens in hetzelfde grote verlangen naar gelijkwaardigheid en harmonie: tussen mensen, tussen man en vrouw, tussen compositie en vrijheid. Met de stem als oerinstrument, zoeken ze naar de meest directe, eerlijke, vrije verklanking van de mens. Met elkaar als spiegel, zoeken ze naar de betekenis van menselijke dualiteit in een moderne samenleving.
In hun voorstelling HICCUP deed het duo onderzoek naar mannen- en vrouwenrollen, zoals die worden overgeleverd en vastgelegd in mythes en ander repertoire. Tijdens de Still-in-motion week bij Productiehuis TR gaven ze in 2020 vervolg aan dit onderzoek door de traditionele archetypes opnieuw te belichamen.
Hélène Vrijdag (1996, FR) studeerde in 2020 af aan de Performance-opleiding op de Toneelacademie Maastricht. Haar werk centreert zich rondom overdonderende verstilling: alle mogelijke manieren om het begrip stilte groots te belichamen als performer. Dit doet ze juist door altijd te vertrekken vanuit stem, geluid en muzikaliteit. Terugkerende thema’s in haar werk zijn de vrouw, de mythe en het onaantastbare.
Timo Tembuyser (1991, BE) is performer, zanger en componist. Hij studeerde in juni 2019 af aan de Performance-opleiding van de Toneelacademie in Maastricht en schoolde zich als zanger bij Codarts Rotterdam. Daarvoor studeerde Timo in België: hij rondde in 2014 de masteropleiding Architectuur en Stadsontwerp af aan de Universiteit Gent. Als zanger poogt hij de ogenschijnlijk onoverbrugbare werelden van zangtechniek en stembevrijding met elkaar te verbinden. Ook als performer beweegt hij zich graag van de ene naar de andere vorm in het muziektheaterlandschap: van koorconcert naar bewegingsvoorstelling, van musical tot geluidsinstallatie.
De pers over
“De rollen worden niet uitgespeeld of getoond, maar dienen als ondergrond voor de zangers, waardoor die prachtig loskomen van het gebruikelijke kader van de zanger als instrumentalist.”
Fransien van der Putt op Theaterkrant.nl
"...een sterke dialoog in klank en mimiek, een hartroerend duet zonder woorden."
Karin Veraart in de Volkskrant
"Wanneer ze uiteindelijk bij pure tonen uit de 9e eeuw terecht komen en hun a capella zangmateriaal gregoriaans bijstellen, stijgt de arena even op."
Fransien van der Putt op Theaterkrant.nl