Khadija El Kharraz Alami
“Mijn werk komt voort uit liefde voor de ambacht en ik bevraag huidige theaterconventies, zowel voor als achter de schermen.”
Khadija valt al tijdens haar studie aan Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht op met haar eerste voorstellingen. De pers is lovend over haar krachtige speelstijl en overrompelende podiumpersoonlijkheid. In 2018 wint ze met Nu ben ik Medea zowel de KBC Jongtheaterprijs als de publieksprijs op het festival Theater aan Zee in Oostende. De reprisetournee van deze solo wordt in 2022 hervat met speelbeurten in Nederland, België en Zweden.
In 2021 werkt Khadija aan haar nieuwe performatieve research performance Re-claiming Space. Hierbij bood Productiehuis Theater Rotterdam (TR) in juni 2021 als afsluitende residentie een maand lang onderzoeksruimte aan in de vorm van TRipp [space] met onder meer het uitwisselingsprogramma PerformLab in Istanbul. Aansluitend maakte Khadija productie The Waves met ondersteuning van Productiehuis Theater Rotterdam en gaat ze binnenkort in première met haar laatste werk ENSEMBLE PIECE.
Biografie
Khadija El Kharraz Alami studeert in 2014 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze heeft bij gezelschappen als het NNT (nu NITE), HNT in Nederland en Theatre National de Strasbourg (FR), Thalia Theater in Hamburg (DE) gespeeld. Parallel daaraan heeft ze haar artistieke praktijk weten op te zetten en werk geproduceerd bij Productiehuis Theater Rotterdam. Ze is inmiddels huisartiest van De Singel in Antwerpen, heeft een eigen stichting en beweegt niet alleen als performance kunstenaar en theatermaker. Ze begeleidt makers en studenten, regisseert, werkt als dramaturge en schrijft. Vanaf het nieuwe kunstenplan is ze een van de makers bij Theater Rotterdam.
Khadija werkt vanuit een persoonlijke bron; ze haalt inspiratie uit gebeurtenissen, relaties en personen uit haar eigen leven. Ze toont in haar werk de mens die op zoek is naar identiteit en die daar falend in slaagt. En onderzoekt hoe de mens het onbekende aangaat op zoek naar zichzelf, liefde en eenzaamheid. Geïnspireerd door Angela Davis poogt ze de bevrijdende mens op te bouwen. In haar werkprocessen start ze altijd vanuit een fascinatie, die gedurende de repetitieperiode wordt bevraagd. De uitkomst hiervan blijft van dag tot dag transformeren. Met haar performances doet ze een voorstel voor de toekomst in het heden, door werelden, bewegingen, archetypen te creëren en licht te schijnen op stemmen individuen en gemeenschappen die anders in de vergetelheid raken.
Vertrekkend vanuit een liefde voor geschreven taal gecombineerd met fysiek spel, poogt Khadija een dialoog te ontwikkelen tussen ons denken en ons doen. Naast het schrijven en maken van eigen materiaal, grijpt ze vaak naar het repertoire dat een belangrijk onderdeel uitmaakt van haar ontwikkeling als maker. Mythologie is daarin een belangrijke bron.
Khadija El Kharraz Alami (1987) geboren en getogen Amsterdamse die nu Brussel als uitvalsbasis heeft, speelt, schrijft, begeleidt, cureert en regisseert. Met haar werk valt ze al meteen in de prijzen; ze sleept onder andere prijzen van ITS Festival en STIP theaterproducties (Jeugdtheater Prijs) in de wacht. In 2018 wint ze met Nu ben ik Medea zowel de KBC Jongtheaterprijs als de publieksprijs op het festival Theater aan Zee in Oostende. Dit heeft haar intrede in het Belgisch landschap uitvergroot. Afgelopen oktober heeft ze door Zweden getoerd met de Engelse versie, Now I am Medea, geproduceerd door het Riksteatern in Stockholm. Ook LET ME TELL YOU SOMETHING YOU ALREADY KNOW van Merel Severs, waar Khadija regisseur van is, viel tijdens het Amsterdamse Fringe Festival 2020 in de prijzen. Afgelopen jaar begeleidt en regisseert ze 10 YEAR ANNIVERSARY van Club Gewalt. Deze wordt in de NRC benoemd als 1 van de 10 beste voorstellingen van 2023.
Haar nieuwste werk ENSEMBLE PIECE, waarvoor ze zich laat onderdompelen in de wereld van haar voorouders, gaat in Nederlandse première in januari 2024 bij Theater Rotterdam.
De pers over
"Steeds laat ze net genoeg definitie weg om de verbeelding van de toeschouwers extra te prikkelen, hen tot eigen associaties te dwingen, waardoor ook de grenzen en de kaders van het eigen kennen duidelijk worden."
Fransien van der Putt over Re-claiming space voor Theaterkrant.nl
"El Kharraz Alami wisselt de geïmproviseerde delen van de voorstelling af met Nederlandstalige poëtische teksten die haar verbaal talent, gevoeligheid en scherpzinnigheid blootleggen."
Elisa Demarré over Re-claiming Space voor Etcetera
“Khadija El Kharraz Alami is een overrompelende podiumpersoonlijkheid. Als de actrice eenmaal je aandacht heeft, dan is het moeilijk om nog weg te kijken.”
★★★ Vincent Kouters over Nu ben ik Medea in de Volkskrant
“Deze continue dialoog met zichzelf vergt het uiterste van El Kharraz Alami, en ze zet een weergaloze acteerprestatie neer.”
★★★★ Marijn Lems over Nu ben ik Medea op Theaterkrant.nl
“Khadija El Kharraz Alami is een rasperformer die haar publiek open en bloot uitdaagt, confronteert, prikkelt en bij het nekvel grijp om niet meer los te laten”
Bieke Purnelle over Nu ben ik Medea tijdens Theater aan zee