Producties 23/24
Theater Rotterdam staat voor meerstemmig, veelvormig en interdisciplinair theater. Onze producties laten zien hoe breed en spannend het spectrum van theater kan zijn.
TR Producties
Amanda Harput
Nastaran Razawi Khorasani: This is not a dance
In Iran is dansen officieel verboden. Sinds de Islamitische Revolutie hebben alle dansgezelschappen er hun deuren moeten sluiten. Veel dansers en choreografen zijn naar het buitenland gevlucht. Degenen die er nog wonen, moeten vindingrijk zijn.
Ashley Röttjers
Alida Dors: Closed Eyes
De voorstelling van Alida Dors voert je door dans, film, muziek en spoken word mee naar Ganzee, een verzonken dorp in het Brokopondomeer in Suriname. Zes dansers, drie muzikanten en een vocalist creëren een wereld waarin het onmogelijke mogelijk wordt.
Annaleen Louwes
Erik Whien: A Case for the Existence of God
Erik Whien brengt met A Case for the Existence of God een hartroerend pleidooi voor hoop, zélfs wanneer alles verloren lijkt. In dit nieuwe stuk van de Amerikaanse toneelschrijver Samuel D. Hunter zien we een onwaarschijnlijke vriendschap tussen twee vaders ontstaan.
Sanne Peper
Davy Pieters: DO NOT LOOK BACK WITH REGRET
Het gelauwerde DO NOT LOOK BACK WITH REGRET van theatermaker Davy Pieters is opnieuw in het theater te zien nadat het in 2021 genomineerd werd voor de VSCD-Mimeprijs. De jury schreef toen: “Het (...) is een intiem samenkomen én een schrijnend afscheid.”
Floor Verhulst
Davy Pieters: HEAT
Hitte is overal. Voor hitte kan je onmogelijk wegvluchten en alle verzet is vergeefs. De almaar stijgende, oncontroleerbare temperatuur raakt ons allemaal. In HEAT zoomt theatermaker Davy Pieters in op de invloed die klimaatverandering heeft op de onderlinge verhoudingen binnen een familie.
Sanne Peper
Erik Whien: Slachthuis vijf
De succesvolle en bejubelde voorstelling Slachthuis vijf in de regie van Erik Whien komt terug naar het theater. Slachthuis vijf draait om Billy Pilgrim, een Amerikaanse soldaat die los is geraakt van de tijd. Hij kan in 1945 door een deur stappen, en ergens in 1965 naar buiten komen.
TR coproducties
Daniel Sorrentino
Wunderbaum / Theater Rotterdam: Track: Plein
We kijken en luisteren naar een muzikant op het Schouwburgplein. Hij volgt voorbijgangers, er ontstaan onverwachte ontmoetingen. Een ervaring waarin grauwe realiteit, gedroomde werkelijkheid en mislukte architectuur in elkaar overgaan.
Julian Maiwald
URLAND/ Theater Rotterdam: De Eindtijd Revue
De eindtijd kan allerlei vormen aannemen: een belofte, een waarschuwing of een bezwering. URLAND maakt er een groteske show van: een onheilspellend theaterfeest, waarin allerlei eindes en eindtijdverhalen clashen, onder het motto ‘wanhoop doet leven’.
Jan Dirk van der Burg
Wunderbaum / Theater Rotterdam: Bla Bla Bla Act Now 2.0
In oktober 2013 maakte Wunderbaum uit woede en verbazing een reconstructie van de klimaattop in Warschau. Inmiddels zijn we acht klimaattoppen verder en maken ze opnieuw de balans op.
Salih Kilic
URLAND / Theater Rotterdam: The Last Chapters
In een existentiële, immersieve ervaring duikt verteller Thomas Dudkiewicz het hoofd in van acteur Thomas, die in coma ligt. Hij doet een ultieme poging om hem weer bij bewustzijn te brengen. De soundscape speelt een grote rol in de onderdompelende kracht van de performance.
Jan Dirk van der Burg
Wunderbaum / Theater Rotterdam: Wunderbaum speelt live (online gaat het mis)
Acteursgroep Wunderbaum gaat samen met schrijfster Annelies Verbeke op middelbare scholen het sociale mediagebruik van leerlingen onderzoeken. Schoorvoetend - want we willen niet oud overkomen - maar met de gedachte dat het hoog tijd is om een voorstelling te maken over onze schermtijd.
Mark Engelen | Het Echte Werk
WAT WE DOEN / Theater Rotterdam: So Far So Good
De avond valt. We zitten in een winkel. Buiten op straat bouwt de onrust op. Binnen proberen we grip te krijgen op wat er precies aan de hand is aan de andere kant van de winkelruit. Zijn die jongeren daar aan het hangen? Waarom zijn ze daar? Dit is verveling. Nee, woede over hoe de samenleving naar hen kijkt. Of zijn ze pionnen in een crimineel plan?
Productiehuis Theater Rotterdam
Cheroney Pelupessy: Keturunan
Voor de Molukkers en Indonesiërs zijn hun voorouders van groot belang, en worden zij beschouwd als invloedrijk in de vorming van de huidige identiteit, zowel in culturele betekenis als in afkomst. Het eren van de voorouders wordt beschouwd als de verbinding met het verleden.In KETURUNAN wordt deze geschiedenis meegenomen, en wordt er een brug geslagen naar de huidige, jongere generaties.
Nicole Marianna Wytyczak
Florentina Holzinger: Ophelia's Got Talent
In een tijdperk van klimaatafbraak, massale uitsterving en toenemende ongelijkheid, bundelen we onze krachten in een project over hoop, waarbij verbindingen tussen brede perspectieven en lokale initiatieven centraal staan.
Rosa Quist
Zarah Bracht: I'd Rather Die
I’d rather die onderzoekt wat er gebeurt wanneer vrouwen losbreken van verwachtingspatronen en wat ze ervoor nodig hebben.
Nick Helderman
Mathieu Wijdeven: Saboteurs
Saboteurs is een theaterstuk over onbetrouwbare vertellers, verbroken beloftes, macht en overmacht. Een magische zoektocht naar manieren om te ontsnappen aan de verhalen die ons zijn aangeleerd om grip te krijgen op de werkelijkheid. Kun je je fundament herzien?
Khadija El Kharraz Alami: Ensemble piece exhume buried cries / Beauty love / Reanimate the dead
ENSEMBLE PIECE EXHUME BURIED CRIES is een mythe over een volk, el Hayawan (wezens), el Ghoul (boze geest), Shjema T’wila (hoge bomen) die geheel hun eigen ritme volgen, zich niet volledig identificeren met één idee of cultuur noch zich stevig verzetten tegen het bekende.