Davy Pieters
"Elke voorstelling is reageren op de wereld waarin ik leef en reageren op nieuwe ontwikkelingen."
De voorstellingen van Davy Pieters (1988) zijn onderzoeken naar de toekomstige mens en de manier waarop deze beïnvloed wordt door technologische ontwikkelingen en beeldcultuur. Haar voorstellingen kenmerken zich door een sterke beeldende, fysieke en filmische stijl.
Biografie
Davy Pieters maakt voorstellingen met een sterke beeldende, fysieke en filmische stijl over de mens in een met technologie en media vervlochten snel veranderende wereld.
Davy studeerde in 2011 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Bij haar afstuderen ontving ze De Henriette Hustinxprijs voor excellent talent. “Zij ontwikkelt haar projecten op het snijvlak van toneel en performance met moed om te experimenteren”, aldus de jury. Bij productiehuis Frascati maakte ze van 2013 tot 2016 meerdere voorstellingen.
Haar eerste werk was An Elephant. Vervolgens presenteerde Davy de bejubelde monoloog The Truth About Kate, welke werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, het Vlaamse Circuit X en waarmee ze werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. Daarna volgde How Did I Die en Made in Here. Bij Theater Utrecht maakt Davy de locatievoorstelling Re-enactment of the Now en What we leave behind.
Bij Theater Rotterdam heeft Davy de voorstellingen The Unpleasant Surprise en How to Build a Universe gemaakt; de eerste werd in 2018, samen met How did I die, geselecteerd voor De Biënnale van Venetië, en How to Build a Universe werd in 2019 bekroond met de VSCD Mimeprijs. De Jury: “een ontroerend, grappig en scherpzinnig portret van het menselijk tekort waarin Pieters toeval en technologie samen brengt in een gesamtkunstwerk waar kleur, licht, beeld en beweging versmelten met de cadans van de (algo)ritmische muzikale compositie”.
Haar voorstelling DO NOT LOOK BACK WITH REGRET ging in juni 2021 bij Theater Rotterdam in première. CRISPR ging in maart 2022 in première en is het eerste deel van het vierluik dat Davy Pieters bij Theater Rotterdam maakt over het opgroeien van de mens in een toekomstige wereld. Centraal staat de levenscyclus, waarin we de mens volgen tijdens de geboorte, jeugd, volwassenheid en de dood.
Not All Is Lost is het tweede deel van dit vierluik. In maart 2024 ging het derde deel in première: HEAT. In deze voorstelling vraagt Pieters zich af hoe we omgaan met hitte, in onszelf en om ons heen.
Davy vormt samen met Nastaran Razawi Khorasani het makersduo Kobe. Samen maken zij interdisciplinair werk voor de meest uiteenlopende scènes. Van theater, museum, club tot (dance) festival. Momenteel werken ze aan hun documentaire JIJ | IK.
Click here for English
The performances directed by Davy Pieters (1988) are explorations of the human of the future and the way it is influenced by technical innovation and visual culture. The performances are characterized by her dominantly visual, physical and cinematic style.
Davy graduated in 2011 from the directing course at the Maastricht Academy of Performing Arts. She was awarded the De Henriette Hustinxprijs for Excellent Talent for this graduation piece. “She develops her projects on the intersection of theatre and performance with the courage to experiment”, the jury said about her work. Davy produced several productions with Frascati Productions between 2012 until 2016.
Her first work was the hilarious, horrific fairy tale An Elephant (2012). Davy went on to create the highly-praised monologue The Truth About Kate(2014), which was selected for the National Dutch Theatre Festival and Circuit X in Flanders and brought her a nomination for the BNG Nieuwe Theatermakersprijs award. This was followed by How did I die (2014) and Made in Here (2016). How did I die won the audience award at the Fast Forward Festival for Young Directors in Braunschweig (Germany) in 2016. In the summer of 2016 Davy created Re-enactment of the Now with Theater Utrecht. The Unpleasant Surprise(2017) created Davy in 2017 this with Theater Rotterdam. Her most recent works are How to build a Universe en What we leave behind.
Davy Pieters has been selected for La Biennale di Venezia in 2018 with two shows: How did I die and The Unpleasant Surprise. One of her most recent works How to build a Universe won the VSCD mime award 2019.
Together with Nastaran Razawi Khorasani, Davy founded the performance collective KOBE. They create spectacular, theatrical performances for various scenes.
In de pers
"De voorstelling HEAT vertelt, zonder dat er een woord wordt gezegd, een tragisch en ontroerend" verhaal
Volkskrant over HEAT ★★★★
"De menselijke gestalte krijgt gelijkwaardig tegenspel van het licht, het geluid en van ruimtelijke veranderingen. Het resultaat is zinnelijk, associatief en op een geheimzinnige manier meeslepend."
De Groene Amsterdammer over HEAT
"Davy Pieters is een belangrijk regisseur en theatermaker die niet meer weg te denken is in het Nederlandse en internationale theaterlandschap.”
VSCD Mime jury
"Het sensitieve spel van de twee acteurs, het dynamische lichtontwerp van Varja Klosse, de overwegend ritmische en dan plotseling melodieuze soundscape van Jimi Zoet: alles grijpt perfect in elkaar."
NRC over DO NOT LOOK BACK WITH REGRET ★★★★★
“Het vraagt om een groot talent om de hersenen van je publiek op zo'n intelligente, geestige en hallucinerende wijze te kietelen. Davy Pieters: houd die naam in de gaten.”
Trouw over How did I die
“Zo laat Davy Pieters feilloos zien hoe een angstcultuur verharding en vijanddenken in de hand werkt.”
Theaterkrant
"Een fascinerende voorstelling, even sfeervol als precies."
Het Parool over How did I die ★★★★