TRipp [space] met Khadija, Cherish en Benjamin
Op het nieuwe onderzoek- en ontwikkelplatform van Productiehuis Theater Rotterdam (TR) krijgen nieuwe generatie makers gedurende een maand de ruimte om met elkaar en genodigde gastkunstenaren kennis en ideeën uit te wisselen. TRipp [space] staat voor Theater Rotterdam image, performance & production en vindt aan het einde van seizoen 2020-2021 voor de tweede keer plaats van 29 mei t/m 25 juni.
Een transformatieve ruimte
Tijdens de eerste week zijn de makers migrating bodies. Ze gaan letterlijk naar buiten toe en zoeken andere contexten op. Na een week input verzamelen, trekken zij zich terug in de Krijn Boon Studio van Theater Rotterdam. Samen stappen ze in een collectief proces door één ruimte letterlijk en figuurlijk met elkaar te delen.
De ruimte die de makers delen, is een transformatieve ruimte. Hierin staan de artistieke praktijk van de individuele makers en het onderhandelen met elkaar centraal. Het delen van een ruimte betekent dat er conflict is tussen eigen belangen versus collectieve belangen. De makers komen in elkaars rituelen terecht en dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de maand in te richten én te formuleren wat ze gaan onderzoeken.
Ontmoet de makers
Voor deze editie van TRipp [space] zijn theatermaker/actrice Khadija El Kharraz Alami, performer/kunstenaar Cherish Menzo en choreograaf/performer Benjamin Kahn aan elkaar gekoppeld. Hun TRipp startte afgelopen 29 mei 2021 met het uitwisselingsprogramma PerformLab in Istanbul. Tot en met 25 juni werkt het drietal samen verder in de Krijn Boon Studio van Theater Rotterdam. Hieronder lees je meer over de makers en wat ze gaan onderzoeken.
Khadija el Kharraz Alami
Khadija El Kharraz Alami valt al tijdens haar studie aan Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht op met haar eerste voorstellingen. De pers en diverse jury's zijn lovend over haar krachtige speelstijl en overrompelende podiumpersoonlijkheid. In 2018 wint ze met de Productiehuis TR voortelling Nu ben ik Medea zowel de KBC Jongtheaterprijs als de publieksprijs op het festival Theater aan Zee in Oostende.
Khadija werkt graag vanuit persoonlijke bron. Ze haalt inspiratie uit gebeurtenissen, relaties en personen uit haar eigen leven en toont in haar werk de mens die op zoek is naar identiteit, en die daar falend in slaagt. TRipp [space] is voor Khadija de laatste residentie in voorbereiding op haar nieuwe performance Re-claiming Space. Ze onderzoekt samen met actrice Isabelle Houdtzagers hoe het fysieke lichaam dienst kan doen als publieke ruimte en laat zich hierbij begeleiden door de internationale bestseller De ontembare vrouw Pinkola Estes. Ze duiken samen in de verhalen uit hoofdstuk 11, getiteld Heet zijn: een heilige seksualiteit herstellen en gaan deze fysiek aan.
Khadija werkt met Re-claiming Space (te zien bij Theater Rotterdam op zondag 26 september), toe naar een enscenering van The Waves van Virginia Woolf. Haar gelijkgetitelde voorstelling The Waves gaat in het voorjaar van 2022 in première.
Volg Khadija op Instagram via @khadouzja
Benjamin Kahn
Benjamin Kahn is een danser en choreograaf die dramaturgie en theater studeerde aan de Universiteit van Aix en Provence. Ook studeerde hij aan het Conservatorium van Rennes en de Ecole Supérieure des Arts du Cirque in België. Na zijn studies werkte hij met choreografen als Nicole Beutler, Philippe Saire, Benjamin Vandewalles, Ben Riepe, Frédéric Flamand, Maud Le Pladec, Egle Budvytyte en Alessandro Sciaronni.
Hij beschouwt dans en choreografie als krachtige politieke instrumenten en is vooral geïnteresseerd in de constructie en deconstructie van de manier waarop we naar individuele en collectieve lichamen kijken. Tijdens TRipp [space] bestudeert Benjamin ter voorbereiding op zijn nieuwe interdisciplinaire werk Cri(s) de relatie tussen geluid en lichamelijkheid. Hij onderzoekt de praktijk van het schreeuwende lichaam en hoe een schreeuw geactiveerd en gebruikt kan worden als choreografisch instrument.
Volg Benjamin op Instagram via @kahn.benjamin
Cherish Menzo
Cherish Menzo is een choreograaf en danseres die studeerde aan The Urban Contemporary-opleiding van de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Ze danste in producties van choreografen zoals Lisbeth Gruwez, Jan Martens, Nicole Beutler en Akram Khan. Cherish beheerst een krachtige bewegingstaal, die ook terugkomt in haar eigen werk dat internationaal toert.
Cherish heeft grote interesse in technieken die worden gebruikt in muziek, met name in hiphop en elektronische muziek. Ze onderzoekt hoe ze deze technieken in haar werk kan toepassen. Denk dan aan elementen als beats overslaan, remixen, scratchen, tempo vertragingen en de toonhoogte verlagen. Hoe kunnen deze tools toegepast worden op het bewegende lichaam? In haar Distorted Rap Body/ Chopped And Screwed Body onderzoek staat deze vraag centraal. Bij wijze van experiment past ze de Chopped and Screwed-techniek toe op het lichaam. Om verschillende interpretaties op te halen, zal ze werken met zowel amateurs als professionele performers.
Met haar onderzoek zet Cherish de eerste stappen naar haar nieuwe duet DARKMATTER. In deze GRIP & Frascati productie zoekt ze met de hulp van een Distorted Rap Choir naar manieren om lichamen, en de dagelijkse realiteit waarbinnen ze zich bewegen, los te weken van een opgedrongen perceptie. Het duet gaat in mei 2022 in première.
Volg Cherish op Instagram via @cherishmenzo