Sue-Ann Bel
My Black Hair Stories
“Nu ik toch thuis zit, kan ik mijn vlechten eruit halen en eruit laten”, dacht mimer en actrice Sue-Ann Bel aan het begin van de eerst lockdown. En zo bracht de coronacrisis haar dichter bij haar kern, die ze in de normale snelheid van het leven niet had kunnen vinden. Namelijk haar eigen haar. In de Still-in-motion week deed Sue-Ann onderzoek naar haarstructuren, de betekenis van haar voor eenieder, de geschiedenis van haar, identiteit, acceptatie en hoe zij zich tot deze onderwerpen verhoudt. Het resulteerde in een reis langs verschillende werelden. Voorafgaand aan haar onderzoeksweek gingen we kort met Sue-Ann in gesprek. Lees onder het interview meer over haar week en het startpunt van haar langdurig project: My Black Hair Stories.
In gesprek
Sue-Ann Bel, jij bent onderdeel van Collectief Het Paradijs en werkt vanaf seizoen 2020/2021 met ons samen. Laten we beginnen bij het begin. Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Nina Simone zei ooit: ‘An artist’s duty, as far as I'm concerned, is to reflect the times.’ Deze quote inspireert om hetgeen wat ik meemaak als vrouw, zwarte vrouw, en hoe ik mij tot de maatschappij verhoud, terug te laten komen in mijn werk. Als makende mimespeler uit ik mijzelf met fysicaliteit, eigen geschreven teksten, zang en humor.
In 2020 moeten we dealen met het coronavirus. Neem je, op advies van Miss Simone, de invloed van het virus mee in jouw Still-in-motion week?
Absoluut! Voordat het virus uitbrak, droeg ik mijn haar altijd in vlechten, met nephaar. Met dat kapsel kon ik mee met de snelheid van de maatschappij, dacht ik. Tijdens de slimme lockdown besefte ik dat het jarenlang verbergen van mijn kroeshaar zo’n vanzelfsprekendheid was geworden. ‘Sue-Ann Bel’ draagt nou eenmaal vlechten. In mijn Still-in-motion week onderzoek ik of ik het al die tijd deed uit verkapte schaamte, of dat ik rondliep met een zelfgemaakte identiteit.
Dit persoonlijke onderzoek zal zeker een waardevolle bijdrage leveren aan je ontwikkeling. Wat hoop je mee te nemen uit jouw week?
Als makende speler haal ik inspiratie uit zaken die mij nú bezighouden. Ik vind het interessant om mezelf als bron te gebruiken en zet mezelf graag in deze positie. Wetende dat een onderwerp mij doet verwonderen, mij frustreert en mij zoveel kan leren. Dat geeft energie. Na deze week kan ik als performer een frisse blik werpen op mijn vernieuwde ‘Zero’. Dit is een mimeterm voor de basishouding vanuit waar je vertrekt op de speelvloer.De nieuwe inzichten die ik opdoe, zullen zowel mijn makerschap als persoonlijkheid verrijken.
The making of My Black Hair Stories
Sue-Ann lanceerde naar aanleiding van haar Still-in-motion week My Black Hair Stories. Sue-Ann vertelt over dit langdurige project: “Ik wilde de handelingen die ik verricht om mijn haar in een bepaalde look te krijgen een waardig podium geven. Een ode aan de handelingen die ik sinds een aantal weken weer uitvoer. We zien de uiteindelijke haarstijl, maar de weg ernaar toe is daarin het belangrijkste. Ik ben opzoek gegaan naar de verschillende verhalen en personen die een haardracht met zich meebrengt. Al die verhalen die ik uiteindelijk ook met mij meedraag. Deze quarantainetijd heeft mij dichter bij een kern gebracht die ik in de normale snelheid van het leven niet had kunnen vinden namelijk: mijn eigen kroeshaar." Bekijk hieronder the making of video van het project.
My Black Hair Stories #1
What's next?
Het aankomende seizoen speelt Sue-Ann Bel in de voorstelling Ik ben er even niet van Maas theater en dans. Daarnaast gaat haar collectief (Collectief Het Paradijs) in september 2020 alsnog in première met Paradijsvertraging en in maart 2021 gaat ook de nieuwe voorstelling Vormen van Opdringerigheid bij Productiehuis Theater Rotterdam in première. In mei 2021 cureert Sue-Ann ook de eerste editie van Productiehuiswarming. Deze avond is onder andere haar afstudeersolo LEB NNA-EUS te zien.
Wat betreft My Black Hair Stories zal Sue-Ann zich de komende periode laten portretteren door Vincent van Woerkom. Op deze manier brengt ze een ode aan verschillende haardrachten en deelt ze het achtergrondverhaal. In My Black hair Stories #2 draagt ze haar haar uitgekamd en geföhnd. Tijdens de burgerrechtenbeweging in de jaren 60 was deze haarstijl een protest. Een statement. Benieuwd naar deze stijl?
Volg Sue-Ann Bel op Instagram