© Zahra Reijs

Zarah Bracht

"Mijn werk daagt je uit om contact te maken met je eigen associaties, intuïtie en emotionele binnenwereld."

Regisseur Zarah Bracht verhoudt zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s. Ze onderzoekt sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren en vertaalt die in magisch realistische werelden. In seizoen 2023-2024 gaat haar nieuwe voorstelling I'd rather die onder de vleugels van Productiehuis Theater Rotterdam (TR) in première.

Biografie

Zarah Bracht (Hamburg, 1990) komt in haar jeugd uitsluitend in aanraking met repertoire-toneel. In Hamburg en Berlijn assisteert Zarah bij verschillende producties van grote stadstheaters (Thalia Theater en Deutsches Theater Berlin) voordat ze begint aan de regieopleiding te Amsterdam, waar ze in 2016 afstudeert. Ze ontwikkelt een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt.

Als regisseur verhoudt ze zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren en vertaalt die in magisch realistische werelden.

Na Wholesale Destruction en Being wrong and how to admit it brengt Zarah in seizoen 2021-2022 haar derde voorstelling Children of Happyland uit onder de vleugels van Productiehuis TR. Begin 2021 deed Zarah tijdens TRipp [space] al fysiek vorm- en conceptonderzoek voor deze nieuwe productie en in 2020 nam Zarah in de Still-in-motion week haar eigen werkwijze onder de loep.

In de pers

"Om het conflict tussen ratio en gevoel zichtbaar te maken, kronkelt en beweegt Kirsten Mulder, die de politica met veel vuur speelt, over de vloer."

Recensie Being wrong and how to admit it in De Telegraaf 

"Ineens is de worstelende toneelpoliticus van Zarah Bracht hoogst actueel."

Interview met Zarah Bracht in de Volkskrant

"Wat ik uit mijn research vooral onthouden heb, is dat er veel positiever gereageerd wordt op mannelijke politici die spijt betuigen."

Interview met o.a. Zarah Bracht in Rekto:verso

“Orde is de inspanning om niet te verzuipen in het overvolle leven dat chaos is.”

Zarah Bracht over Wereldtheaterdag 2020 voor Theater Rotterdam

Producties

2023

2021

2020

 

2019

Wholesale destruction
Een groep jonge mensen in een Westerse samenleving geniet van alle privileges die de vrijheid en welvaart hun oplevert, in het volle bewustzijn dat hun wereld gebouwd is op leugens en hebzucht. Hun gedrag gaat ten koste van andere mensen en de planeet, dat weten ze, en dus stoppen zij dit bewustzijn zo ver mogelijk weg: smile and wave. Wanneer de apocalyps die zij zelf veroorzaakten in de woonkamer staat, weten zij zich geen houding te geven. Hoe erg moet het worden, voordat we eindelijk in actie komen?