De Eindtijd Revue

URLAND / Theater Rotterdam
do 2 nov - wo 13 dec
Een groteske show van eindtijdverhalen met uiteenlopende performers

Na het succes van De Gabber Opera (VSCD Mime en Performanceprijs 2022) bestormt URLAND de schouwburg meteen onheilspellend theaterspektakel over de Eindtijd. De Eindtijd Revue is een apocalyptisch en onheilspellend theaterfeest, waarin alle mogelijke eindes en Eindtijdverhalen clashen. URLAND’s credo is ‘WANHOOP DOET LEVEN’. En deze voorstelling vraagt: hoe leren we te wanhopen? Hoe bereiden we ons voor?

De Apocalyps duikt in de geschiedenis van de mensheid steeds weer op, en lijkt een maatschappelijk, historisch fenomeen. Van de Ragnarok tot de Vier Ruiters van de Apocalyps, van de Maya’s tot de hedendaagse Doomsdaypreppers. Het is nu eens een belofte, dan weer een waarschuwing, of toch meer een bezwering. URLAND heeft nood aan de poëzie, de muziek en het ritueel, die de mens al sinds jaar en dag verbinden in de angst voor het Allesverslindende Niets.

URLAND nodigt eigenzinnige performers uit en vormt een kras gelegenheidscollectief dat vele theatertalen spreekt. We zien een toneelgezelschap dat zich op het uiterste voorbereidt. De multidisciplinaire performance is één grote warming-up voor ‘De Eindtijd Revue’ die die avond gaat plaatsvinden, en in aanloop naar de aanvangstijd passeert de revue de revue. De doommetalband DEATH.DEF (de huisband van de revue) doet de laatste soundcheck, de collectieve dodendans wordt gemarkeerd, we horen flarden uit de Edda en een aria uit Wagners Ring, terwijl een van de performers nog wat yoga doet op het achtertoneel en de technicus zijn lampen stelt. Er zijn valse profeten, een echt zwart gat, duistere mystery guests en een Rotterdams kinderkoor.

De voorstelling is muzikaal, beeldend, poëtisch, en heeft een happening-achtig karakter. Samen creëren de performers een groot nieuw ritueel dat op speelse wijze ook een ode is aan het theaterbedrijf. URLAND klampt zich vast aan het gegeven dat in de mythologie iedere Eindtijd ook weer een nieuw begin inluidt. De opwarming is voltooid. Donkerslag is aanvang. Wanhoop doet leven.

Extra op 13 dec: Inleiding

Een inleiding op De Eindtijd Revue en eindtijd symbolieken door dramaturg Florian Hellwig, 19:15-19:45 in de Erkerfoyer.

Onderdeel van

Team

concept URLAND van en met Zita de Aguirre y Otegui (stage), Bernadeta Astari, Ludwig Bindervoet, QiQi van Boheemen, Jens Bouttery, Thomas Dudkiewicz, Marlies Heuer, Marijn Alexander de Jong, Myra Schouten (stage), Vincent van der Valk & Jimi Zoet muziek Jens Bouttery, Jimi Zoet dramaturgie Florian Hellwig eindregie Marijn Alexander de Jong regieassistent Julie van Westerveld (stage) scenografie en lichtontwerp Ruimtetijd-Theun Mosk, Rients Dijkstra (assistent scenografie), MariekeHorst (assistent scenografie) & Jurre Pöpping (assistent lichtontwerp) kostuumontwerp en uitvoering Kostuumatelier Theater Rotterdam-Erik Bosman, Sara Hakkenberg & Iris Brussee (stage) maskers Carmen Schabracq pruiken Atelier Perru decorbouw Firma Smits technische coördinatie Denzo Theatertechniek (André Goos) techniek Marcel Janssen, Edwin van Steenbergen, Ruud Lamers, Jorg Schellekens & Frank Hermans productieleiding Elise de Fooij publiciteit/marketing Esra J. Merkel en Pien Visser grafisch ontwerp Ruben Verkuylen fotografie Lonneke van der Palen zakelijke leiding Martha van Meegen zakelijke assistentie Mara Liza de Bakker productie URLAND coproductie Theater Rotterdam met dank aan Monica Janssen, Lucas Kramer, Katrin Bombe, Zuidelijk Toneel, Theater Rotterdam en Kunstmin Dordrecht. URLAND wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam en Fonds Podiumkunsten