foto Koen Broos

Analoog

DE HOE / Louis Janssens / Willem de Wolf
vr 16 feb en za 17 feb
Twee generaties theatermakers spiegelen zich aan elkaar

Louis Janssens en Willem de Wolf leerden elkaar kennen toen Willem als docent op de toneelschool Louis zijn klas binnen zag komen. Hij dacht even zichzelf te zien, als student van 35 jaar geleden.

Hij zag dezelfde gretigheid, dezelfde ambitie, dezelfde in bravoure verpakte onzekerheid. Zelfs de slungelachtige gestalte en de nonchalante haarlok over het voorhoofd pasten in het plaatje. 
Andersom herkende Louis zich ook in Willem. Als iets dat je zou kunnen worden, ook al wil je het misschien niet. Als zogenaamd volwassen, ervaren, met in gelatenheid verpakte onzekerheid. Wat zie je eigenlijk, als je jezelf in de ander ziet? Is jezelf in de ander herkennen een basis om te leren?

Analoog is een voorstelling waarin wordt gezongen en gesproken over de kindertijd, over moeders, over zoeken naar liefdes – hoe ontwrichtend die ook kunnen zijn. Een partituur over gevolgde en gewenste leerprocessen. Over vroeger en later, maar ook over hoe je jezelf een plaats geeft in de wereld. Of je nu jong of ouder bent. Een voorstelling als een open vlakte waarop Willem met muziek, tekst en beeld terugblikt en vooruitkijkt en Louis vooruitblikt en terugkijkt. En op een gegeven moment kijken ze elkaar natuurlijk aan. 

Analoog is geselecteerd voor zowel het Nederlands als het Vlaams Theaterfestival 2023. Beide festivals presenteren deze voorstelling met het kwaliteitslabel #LageLandenLiefde waarmee ze de sterkste Vlaams-Nederlandse producties van het afgelopen seizoen tonen.

Willem de Wolf 
Willem de Wolf (Groningen, 1961) studeerde in 1985 af aan de Amsterdamse Toneelschool. In datzelfde jaar formeerde hij samen met Ton Kas het theaterduo Kas & de Wolf. Samen schreven en maakten ze zo’n vijftien stukken. In 2002 wonnen zij de VSCD Mimeprijs voor hun voorstelling Ons soort mensen. Nadat in 2004 de subsidie werd stopgezet schreef Willem de Wolf onder meer voor Dood Paard de tekst Bazel en bij mugmetdegoudentand samen met Lineke Rijxman en Joan Nederlof Hannah & Martin. In coproducties met Stan, Dood Paard en Maatschappij Discordia maakte hij de voorstellingen Onomatopee, We hebben het boek wel/niet gelezen en Beroemden

Van 2004 tot 2009 studeerde Willem de Wolf Duitse Taal & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2010 maakt hij deel uit van de artistieke kern van Compagnie de Koe in Antwerpen. Bij de Koe werkte hij mee aan de producties De wederopbouw van het westen: witroodzwart (2010-2013), Vermogen (coproductie met Mugmetdegoudentand) (2013), Olga (2013), The Marx sisters (coproductie met tg Stan) (2014), Beckett Boulevard (2016), In koor! (coproductie met Campo/Myriam Van Imschoot) (2017), HelloGoodbye (2017) en ForsterHuberHeyne (Coproductie met Staatstheater Mainz/De Nwe Tijd) (2017). Willem is een toneelauteur met een oeuvre van ruim veertig stukken. Zijn teksten Krenz, de gedoodverfde opvolger en ForsterHuberHeyne werden genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs. Sinds 2021 is hij vast lid bij De Hoe.

Louis Janssens 
Louis Janssens (1995) studeerde in 2018 af aan KASK Gent, richting Drama. Van 2012 tot 2022 vormde hij samen met Ferre Marnef het tweekoppig collectief Desnor. Ze maakten onder meer Ideale plaats (2013), #Bos (2014), Galileo (2017) en Toverberg (2019). Naast zijn werk met Ferre maakte hij verschillende soloprojecten, waaronder Ouvertures (2016). In 2018 maakte hij samen met Timo Sterckx zijn afstudeervoorstelling The greatest show on earth, die hem de Horlait-Dapsensprijs voor afstudeerwerk opleverde en een selectie voor TAZ#2018 (Oostende). Hij deed stage als regieassistent bij de voorstelling Muur (2018) van Floor van Leeuwen. 

Voor de festivals LafS#5 en LafS#6 organiseerde en cureerde hij de eenmalige performances Listen to your heart en Year. Zijn solo Serenade ging in augustus 2021 in première en werd geselecteerd voor #nieuwjong van Het Theaterfestival. Als gastdocent is hij betrokken bij de opleidingen voor acteurs aan HKU (Utrecht) en Conservatorium Antwerpen. 

Uit de pers
Analoog is een ontwapenend, klein, fijn stuk over levens, liefdes en theater maken. (Theaterkrant)

“Terugblikken en vooruitkijken ontmoeten elkaar in dit schitterende woordenspel en spiegelpaleis” (de Volkskrant ★★★★★)

“In tegenstelling tot voorstellingen of films die je kan gladstrijken, heeft Analoog iets impressionistisch dat je moet laten gebeuren.” (Etcetera)

“In een prachtig duet reflecteren Willem de Wolf van De Hoe en zijn ex-student Louis Janssens over de manier waarop ze elkaar en elkaars werk vormden, en vormen” (De Morgen ★★★★)

“Een persoonlijk en tekstueel kunstenaarsportret" (Het Nieuwsblad ★★★★)

“Hét geheime wapen van het duet is even eenvoudig als geniaal: De Wolf en Janssens vertellen het verhaal van de ander alsof ze het zelf hebben meegemaakt” (De Standaard ★★★★)

“Als een toverbal geeft Analoog steeds meer kleurige lagen en emotionele smaken prijs. Het stuk is een portret van een band tussen deze twee mannen maar het overstijgt die ene band en wordt ook, net zoals Ernaux het in haar werk meesterlijk demonstreert, een illustratie van hoe generaties elkaar uitdagen en dragen.” (Knack Focus ★★★★)

Extra

Team

van en met Louis Janssens en Willem de Wolf techniek, licht en soundtrack Shane van Laer choreografisch advies Femke Gyselinck