Herman Helle

Kamp

Hotel Modern
TR Herdenkt
zo 4 mei 21:00
Internationaal geprezen voorstelling van het onvoorstelbare
  • 4 mei
    21:00
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Een enorme maquette van Auschwitz-Birkenau vult het podium.

Click here for English

Overvolle barakken, duizenden poppetjes in concentratiekampkleding, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Met Kamp geeft Hotel Modern vorm aan het onvoorstelbare: de grootste massamoord in de geschiedenis, in een speciaal opgezette vernietigingsstad.

Als oorlogsverslaggevers dwalen de spelers met minicamera’s door de maquette. Ze filmen de gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.

Kamp
ging in 2005 in première en was al te zien in Europa, Australië, Japan, de Verenigde Staten en Canada. De voorstelling maakt overal de tongen los.

In de pers

“De makers hebben een vorm gevonden om het opnieuw over dit beladen onderwerp te hebben. Om aan de orde te stellen tot welke uitersten mensen in staat zijn. In alle oprechtheid.” - De Volkskrant

English

An enormous scale model based on Auschwitz-Birkenau fills the stage. Overcrowded barracks, a railway track, a gateway with the words "Arbeit Macht Frei". Thousands of 3-inch tall handmade puppets represent the prisoners and their executioners. Three actors bring the camp to life, using miniature cameras to film the events.The audience becomes witness to a mass murder, committed in a purpose-built city.

"Kamp isn't for the faint of heart. I gasped and groaned. At times, I had to look away. But I was grateful for the courage and the craft of Hotel Modern and for the timeliness of this historical recreation." (LA Times)

"The makers have found a dramatic form that makes it possible to once again discuss this charged subject. They raise the issue of the extremes to which people can go, and they do so with sincerity." (Volkskrant)

"All the realistic elements contribute to a performance that is so gripping hat when it ends the audience is unsure whether to applaud or leave the theatre in silence." (Noordhollands Dagblad)

"The inanimate bodies of the puppets acted upon and manipulated by the human operator drove home the fact that human hands also performed the events of the Holocaust, and it forced the audience to bear witness to the consequences of human cruelty in a new and vital way." (Project Muse)

"It works, I think, precisely because of the artificiality, the stylization of the performance. The details evoke reality, often to horrifying effect, without trying to mimic it. Puppets can seem more real than actors, because they leave more to our imagination." (New York Review of Books

Team

Van en met Herman Helle, Arlène Hoornweg en Pauline Kalker Geluid Ruud van der Pluijm