Foto Elza Jo

Madame Butterfly

Theater Oostpool / Char Li Chung
do 20 mrt 20:00
De hoofdpersoon van Puccini’s wereldberoemde opera eist haar eigen verhaal op
  • 20 mrt
    20:00
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Grote zaal

Puccini’s wereldberoemde opera Madama Butterfly weet met haar zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van De Bananengeneratie is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met Madame Butterfly brengt hij een radicale en eigentijdse theaterbewerking als reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera.

Madama Butterfly door Puccini
Madama Butterfly vertelt het liefdesverhaal van de Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Tot over haar oren verliefd trouwt ze met een Amerikaanse marineofficier, die direct na hun huwelijk terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter in verwachting van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar Cio-Cio-San op heeft gewacht.

Het perspectief van de Aziatische vrouw
Madama Butterfly werd voor het eerst opgevoerd in 1904 en baseert zich op een duidelijk 19e-eeuwse westerse visie op de Aziatische vrouw, met alle vooroordelen die daarbij hoorden. Vooroordelen die ook vandaag nog steeds in de Nederlandse samenleving aanwezig zijn. Met zijn radicale bewerking breekt regisseur Char Li Chung met het originele verhaal. In Madame Butterfly komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische Vrouwen en Miss Saigon) eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische mannelijke perspectief centraal, maar krijgt de hoofdpersoon zeggenschap over haar eigen verhaal. En dat werd hoog tijd.

Char Li Chung
Regisseur Char Li Chung (Den Haag, 1995) zet zich met zijn werk in voor representatie en het vieren van anders-zijn. Met een groot hart voor de queer community en een sterke verbinding met zijn Chinees-Italiaanse wortels, zoekt hij naar manieren om mensen te inspireren tot het verkennen van verschillende vormen van leven en liefhebben. Bij Oostpool maakte hij afgelopen jaren zowel bewerkingen van historische teksten als nieuw werk. Onder meer Edward II – The Gay King (2021), het zeer succesvolle De Bananengeneratie (2022 en 2023) en de West End-hit Cock (2023).

Team

regie Char Li Chung, spel Cystine Carreon e.a. dramaturgie Madelon Kooijman, scenografie Yannick Verweij, lichtontwerp Yuri Schreuders, kostuumontwerp Patricia Lim, kostuumatelier Femke van Neerven, casting Emilie Pos, campagnebeeld Elza Jo