STRĪ

Poernima Gobardhan
di 17 dec en wo 18 dec
Een niet te beschrijven vrouw

In STRĪ (lett. vrouw) deelt choreograaf Poernima Gobardhan een niet te beschrijven vrouw. De enige manier om deze vrouw voor te stellen is door te benoemen wat de vrouw niet is. Ze is geluidloos, gevoelloos, vormloos, geurloos, grenzeloos en bovenal oneindig. Wil je haar ontmoeten?

Met de traditionele dansstijl Bharata Natyam als vertrekpunt stelt Gobardhan je met haar dansers in staat om deze ontmoeting aan te gaan. Een dansvoorstelling met een indrukwekkend geluidslandschap, indringende bewegingen en een uitzonderlijk samenspel tussen ruimte en dansers. 

Napraten met een drankje

Na afloop van STRI is er een gratis borrel op het podium, om met elkaar en de maker na te praten

Onderdeel van

Poernima Gobardhan

Danseres en choreograaf Poernima Gobardhan is getraind in de klassieke Indiase dans, Bharata Natyam (Zuid-Indiase klassieke dans). Geboren in Den Haag begon ze al vroeg met dansen en choreograferen. In 2007 rondde zij in Mumbai de opleiding voor Moderne Indiase dans af. Tijdens haar dans studie rolde zij op jonge leeftijd in de rol van eigenaresse van haar eigen dansschool, Pretima Ke Dewashrie. Hier maakte zij verschillende stukken voor haar leerlingen en uiteenlopende samenwerkingsprojecten. Nadat Poernima haar eigen dansschool oprichtte toen ze 15 was, kwam ze daarmee op televisie in So you think you can dance, Hollands Got Talent en De Wereld Draait Door. Op deze manier maakte zij kennis met het makersschap en was zij meteen verkocht. Hierbij werd ze vooral gedreven door een protest ten op zichtte van de rigide klassieke regels. Zij hield zich doelbewust bezig met het breken van deze regels. Pas nadat zij zich als danseres verder verdiepte in klassieke bewegingstaal en haar Bharata Natyam opleiding afrondde in 2012 onder begeleiding van docent Jolanda Boejharat kwam hier een omslag in. De klassieke training toonde haar andere, onbekende wegen en diepere lagen in dans en via deze weg is Poernima gekomen op het punt waar zij zich nu bevind en ervaart zij de Bharata Natyam als alomvattend.

Vanwege haar onderzoekende karakter merkte zij al snel op dat het plaatsten van de Indiase klassieke bewegingstaal in een Westerse context leidde tot een nieuw begrip van dans. En juist dit nieuwe begrip wilt zij verkennen in haar eigen werk. Haar Master Theaterwetenschap heeft haar gestuurd richting de Indiase dramaturgie, een belangrijke benaderingswijze voor Poernima als het gaat om het maken van werk. Zij heeft haar wetenschappelijke onderzoek naar de invloed van technologie op dans aan de hand van de noties cybernetics en posthumanisme in 2015 gepubliceerd onder begeleiding van Prof.Dr. Ke Röttger en MA. H.M.H. Goeyens.

Als maker is zij geïnteresseerd in het creëren van een ​wereld waarin het lichaam niet enkel gebruikt wordt om ​​betekenis te projecteren maar waar het lichaam de betekenis zelf bereikt. In deze wereld kun je transformeren van een wereldse werkelijkheid naar een unieke werkelijkheid. Hierbij laat zij zich leiden door Bharata Natyam als bewegingstaal, Indiase dramaturgie en reflecteert zij op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in de directe omgeving.

Poernima is op zoek naar verbinding wanneer zij een stuk maakt, niet om haar eigen stem uit te dragen of een oplossing te geven maar om bij te dragen aan het palet van bestaande verhalen. Zij wilt hierop reflecteren of juist uitdagen. Daarnaast wilt zij met haar werk vooral inspelen op de ervaring om meer te voelen. Ze streeft naar een diepe emotionele staat wat voorbij het denken gaat.

Extra

Tijdens The Kitchen serveert Theater Rotterdam de makers van de toekomst. In de intieme setting van de Krijn Boon Studio krijg je een kijkje in de keuken van de maker. Je bent getuige van nieuwe theaterrecepten, verrassende smaken en een spannende mix van stijlen. Come see what’s cookin’!

Het beweegt, het is roerloos. Het is ver, het is dichtbij. Het is in alles, het is zonder dit alles.

Isha Upanishad

Team

choreografie Poernima Gobardhan in samenwerking met dansers assistent choreografie Chandenie Gobardhan dans Chandenie Gobardhan, Poernima Gobardhan en Adhya Shastry  regie Leo Spreksel muziek Jorg Schellekens en Vidwan SV Giridhar lichtontwerp Albert Tulling kostuum Jivika Biervliet foto Camilla Greenwell 

met dank aan Fonds Podiumkunsten, Gemeente Den Haag, Amare, Patta en Dr. S. Bala