TRaces: Linhuei Chen
-
25 sep-5 novVanaf 19:00TR25 Schouwburg, RotterdamErker Foyer
Tijdens het gratis expo-programma TRaces nodigen we Rotterdamse kunstenaars, van opkomend tot gevestigd, uit om ons gebouw te gebruiken als podium voor doorlopende tentoonstellingen van interdisciplinair werk dat verbinding maakt met de stad Rotterdam en haar inwoners. De hal is de tentoonstellingsruimte waar deze uitgenodigde Rotterdamse kunstenaars hun sporen achterlaten! Is Theater Rotterdam open? Dan kun je altijd binnenlopen tijdens de expo-periode. Voor de Feeling Curious?-editie van TRaces verwelkomen we Linhuei Chen.
Linhuei Chen (geb. 1981) is een Taiwanees-Nederlandse kunstenaar gevestigd in Rotterdam. Haar werk onderzoekt hoe migratie de opvattingen van transculturele individuen over thuis en culturele hybriditeit beïnvloedt binnen de discussie over transculturalisme, beïnvloed door hedendaagse migratie en diaspora. Ze verkent dit onderwerp door persoonlijke ervaringen en collectieve herinneringen/ideeën over migratie, Nederlandse kolonisatie in Taiwan en culturele hybriditeit, en biedt perspectieven tussen Oost-Azië en Europa.
Chen gebruikt schilderen als het primaire medium om haar persoonlijke ervaringen en collectieve ideeën op basis van sociaal onderzoek en participatieve workshops uit te drukken. Ze combineert vaak schilderijen met tekeningen, objecten of installaties voor diverse kijkervaringen. Chen studeerde in 2019 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en heeft masterdiploma's in Techniek en Rechten uit Taiwan en verschillende Europese landen. Haar kunstwerken maken deel uit van de collecties van het Fenix Museum of Migration en het Lam Museum. Tijdens het festival toont ze haar werk: Third Space.
Third Space is het concept ontwikkeld door Homi Bhabha om de hybride culturele identiteit te beschrijven die ontstaat door de verstrengeling van elementen uit verschillende culturen. Bhabha stelt hybriditeit voor als een liminale of tussentijdse ruimte, waar de 'snijrand van vertaling en onderhandelingen' plaatsvindt (Bhabha 1996). Tijdens het proces van dit artistieke onderzoek realiseerde ze zich dat alle segmenten in haar werken een reis zijn in de derde ruimte, waar haar eigen cultuur en herinneringen samenkomen met haar ervaring van de westerse cultuur. Ze botsen en versmelten met elkaar, terwijl ze met een vergrootglas de westerse cultuur onderzoekt met de ene hand en haar verleden bekijkt met een verrekijker in haar andere hand. Ze navigeert in deze ruimte om antwoorden te vinden op de vragen wie ze is en waar het thuis is waarnaar ze zou kunnen terugkeren.