foto Jorn Heijdenrijk

Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet

Bo Tarenskeen
zo 26 jan 16:30
Een wrang–komische voorstelling over ons verlangen naar helderheid
  • 26 jan
    16:30
    TR25 Schouwburg, Rotterdam
    Kleine Zaal

Europa glijdt af naar de donkerste periode in zijn geschiedenis. Nepnieuws verblindt de massa. Gladde retoriek, de voertaal van propaganda, glipt door de filters van de kritische correctie. Met grote woorden wordt de alom groeiende afgunst gevoed. Welkom in het Wenen van 1923.

Tegen de achtergrond van antidemocratische ontwrichting – de nazi’s doen dat jaar hun eerste gewelddadige greep naar de macht – probeert een groepje logici, filosofen en wetenschappers weerstand te bieden tegen de waanzin. De Weense Kring, zoals ze zichzelf noemen, wil de taal terugbrengen tot de essentie, te ontdoen van dubbelzinnigheid, valse logica en demagogisch misbruik. Want woorden zijn niet onschuldig. Ze kunnen aansporen tot uitsluiting, verblinding en terreur. Taal kan vernietigen.

Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet is een wrang–komische voorstelling over ons verlangen naar helderheid. In 2020 nam schrijver en regisseur Bo Tarenskeen zich voor een elfdelige theaterreeks te maken over de logicus en filosoof Ludwig Wittgenstein en zijn invloed op de wereld. Het eerste deel, over zijn afscheid van de filosofie, ging in 2021 in première.

Onderdeel van

Uit het juryrapport voor de nominatie voor de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol voor Lowie van Oers in Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet van Bo Tarenskeen:

In Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet speelt Lowie van Oers de Duitse filosoof Moritz Schlick (1882-1936), de spil van de Wiener Kreis, waar het stuk op inzoomt. Van Oers geeft zijn Schlick iets zelfingenomen, iets naïef vorm: een kamergeleerde die het beste voor heeft met de wereld en zijn medemens, die op zoek is naar het goede en het juiste. Elitair, maar aimabel, geprivilegieerd, maar goedbedoelend. Van Oers balanceert hierbij elegant op de dunne lijn tussen geestig en droevig. En tolkt overtuigend tussen de hoofdige tekst en het publiek. 

 

Uit het juryrapport voor de nominatie voor de Theo d’Or voor de meest grensverleggende podiumprestatie voor Bo Tarenskeen voor het maken en performen van Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet van Bo Tarenskeen:

De jury wil nadrukkelijk vermelden dat Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet een collectieve werkwijze ademt, schatplichtig aan het maken en denken van Maatschappij Discordia. Bo Tarenskeen nam binnen deze sterke samen-beslissende maakhouding tekst, regie en twee rollen voor zijn rekening. Hij vermengt in zijn tekst het documentaire en lyrische genre en transformeert zo filosofie en biografische geschiedenis naar toneeltekst. Op het toneel zien we heel verschillende uiterst levendige mensen verschijnen, achter de biografische feiten vandaan, leden van de Wiener Kreis ieder met een heel uitgesproken karakter en harteklop. Het onnadrukkelijke en achteloze is hier steeds de stijl.

Bekijk onze thema's

NTF Rotterdam

25 en 26 januari 2025

Team

tekst en regie Bo Tarenskeen spel Lowie van Oers, Amarenske Haitsma, Bo Tarenskeen en Jurjen Zeelen co-regie en licht Erasmus Mackenna dramaturgie Jellichje Reijnders assistent dramaturgie Tamar van der Ven beeld Keke Keukelaar geproduceerd door de tienduizend dingen financieel mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Nederlands Letterenfonds, Stichting Melanie, SEC, Hendrik Mullerfonds en de Gravin van Bylandt Stichting