Edward II The gay king
-
22 feb19:30 - 21:30TR25 Schouwburg, RotterdamKleine Zaal
-
23 feb19:30 - 21:30TR25 Schouwburg, RotterdamKleine Zaal
Edward is jong en levenslustig. Zijn kroning betekent het begin van een nieuw tijdperk. Het is tijd voor liefde! Passie! Feest! Vrede! Met de kroon op zijn hoofd stort hij zich in wat hem zijn leven lang onthouden is.
Terwijl alle ogen op hem gericht zijn, lijkt Edward met zijn keuzes zijn politieke en wereldlijke taken te verwaarlozen. Iedereen om Edward heen dient de kroon en handelt uit landsbelang. Maar wat als dat ‘landsbelang’ voor iedereen iets anders betekent? Is de jonge en tegendraadse Edward gedwongen te kiezen tussen liefde en politiek? Sluiten deze twee elkaar uit of zijn ze te combineren in één mens?
Een scherp en humoristisch koningsdrama over vechten voor de liefde en je idealen, tot de uiterste consequentie.
Regisseur Charli Chung maakt een eigenzinnig kostuumdrama gebaseerd op Christopher Marlowe’s koningsdrama Edward II en de homo-erotische sonnetten van William Shakespeare. Waar Shakespeare in de zestiende eeuw homoseksualiteit nog verhulde, schiep Marlowe in Edward II een van de eerste volwaardige homoseksuele personages.
Na het zeer goed ontvangen Don Caravaggio (nominatie BNG Bank Theaterprijs 2019) en zijn bewerking van Oscar Wildes De Profundis (2021) zet Chung opnieuw zijn tanden in een historisch personage.
Recensies
“Fjodor Jozefzoon is in de hoofdrol een revelatie.”
★★★★ NRC
“Een vette, aanstekelijke komedie.”
★★★ Volkskrant
“Dankzij het sterke spel van de gehele cast, met een heerlijk over de top spelende Sigrid ten Napel, blijft dit eeuwenoude koningsdrama moeiteloos overeind.”
Theaterkrant
Team
tekst Christopher Marlowe bewerking Jibbe Willems regie Char Li Chung spel Abe Dijkman, Matthijs IJgosse, Fjodor Jozefzoon, Tobias Kersloot, Ziggy Knel, Sigrid ten Napel dramaturgie Madelon Kooijman decorontwerp Ruben Wijnstok lichtontwerp Yuri Schreuders kostuumontwerp Armia Yousefi kostuumatelier Femke van Neerven techniek Wiel Coopmans, Denson Batteké campagnebeeld Marijke de Gruyter en Nicolien de Jong marketing Daniel Jaspers, Thijs Toonen en Femke Krijntjes